Rederinæringen tar ansvar

SKIPSOPPHUGGING: Anleggene som hugger opp og resirkulerer gamle skip har igjen kommet i søkelyset. Det er det dessverre all mulig grunn til. Norges Rederiforbund tar sterk avstand fra forholdene som eksisterer ved mange av disse anleggene. Og vi er fast bestemt på å gjøre det vi kan for å bidra til trygge og anstendige arbeidsforhold ved opphuggingsverftene.

Dagbladet har satt søkelys på forholdene ved opphuggingsanlegg i Bangladesh. Situasjonen ved mange av disse anleggene bryter de mest grunnleggende krav til helse, sikkerhet og trygge arbeidsforhold.

Gjennom en årrekke har Rederiforbundet vært en pådriver i det internasjonale arbeidet for forbedre forholdene i opphuggingsindustrien. Vi ser gradvise fremskritt, men det er fortsatt alt for langt frem til en virkelighet hvor vi kan si at forholdene for de som arbeider ved disse anleggene og miljøhensyn har en standard som vi kan være bekjent av. Derfor setter vi nå inn nye tiltak som kan bidra til å forbedre forholdene i denne industrien.

Vi ønsker å bidra så sterkt vi kan til å løfte standarden ved verftene, slik at resirkulering av skip blir en trygg industri som skaper verdier både for enkeltmennesker og samfunnet rundt dem. Rederiforbundet har sammen med norske myndigheter tatt initiativ til slike prosjekter for å løfte standarden ved anleggene i Bangladesh, og vi ser nå på ulike muligheter for å øke denne innsatsen. Nå forsterker vi dette arbeidet ved å ta initiativ til en internasjonal kartlegging av standarden ved anleggene for opphugging og resirkulering av skip. Vi ønsker å tilby rederiene en bedre oversikt over hvilke anlegg som tilfredsstiller grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet, og oppfordre rederiene om å benytte disse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange rederier opplever at bruken av meglere som mellommenn gir liten kontroll over forholdene ved verftene som hugger opp skipene. I juni innledet vi et samarbeid med Bellona for å identifisere effektive tiltak mot dette problemet. Som et første tiltak anbefaler vi nå våre medlemmer om å inkludere konkrete krav til verftenes standarder for helse, miljø og sikkerhet i kontraktene som inngås med slike mellommenn.

Den norske næringen har tatt initiativ til en internasjonal «code of conduct» som gjør det lettere for rederiene å benytte verft med akseptable standarder. En lang rekke rederier går i front når det gjelder å kartlegge miljøgifter i tråd med «grønne sertifikater», samtidig som de kartlegger forholdene ved verft der de plasserer skip for opphugging. Disse rederiene viser at det er mulig å drive konkurransedyktig samtidig som man gjennomfører en fremtidsrettet politikk for miljø og samfunnsansvar.

Bunnplanken i dette arbeidet må fortsatt være målet om å etablere en forpliktende FN-konvensjon gjennom IMO. Sammen med norske myndigheter er vi pådrivere i dette arbeidet. Det er bare gjennom en konvensjon som på likverdig grunnlag forplikter alle aktørene i dette globale markedet at vi kan ha håp om å stoppe en praksis hvor arbeidere risikerer liv og helse på strendene i Bangladesh og andre steder. I mai neste år vil forhåpentligvis konvensjonen være en realitet som et viktig skritt på veien frem mot et forpliktende, internasjonalt regelverk.

Norske rederier skal også i fremtiden hevde seg i internasjonal skipsfart og lede an i utviklingen av en moderne, miljøvennlig og ansvarlig maritim næring med en høy etisk standard. På dette området kan det ikke være noen motsetning mellom våre næringsinteresser og vår rolle som ansvarlig samfunnsaktør.