KOMMENTARER

Redning uten plan

Det er nok bra at ingen kan holdes ansvarlig for «Operasjon Redd Mediene».

NULL GARANTIER: Kulturminister Thorhild Widvey er omtrent den eneste som ikke har lovet nullmoms for digitale utgivelser. Hun skal jo forhandle i Stortinget. Her med styreleder i NRK, Birger Magnus. Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix
NULL GARANTIER: Kulturminister Thorhild Widvey er omtrent den eneste som ikke har lovet nullmoms for digitale utgivelser. Hun skal jo forhandle i Stortinget. Her med styreleder i NRK, Birger Magnus. Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Debatten om moms eller ikke-moms på avisenes digitale utgivelser, har nå blitt til en slags redningsoperasjon. I alle fall i retorikken.

Det er nok bra, for er det noe som trigger politikere i disse dager, så er det beredskapsplaner.

Men hvis «aksjon redd mediene» var en beredskapsplan, så ville politiets håndtering av 22. juli vært som et mønstereksempel i forhold.

Mediene selv sørget for et forvirrende utgangspunkt. Som Trygve Hegnar påpekte i Finansavisen i går, var Norges desidert største medieselskap Schibsted og Mediebedriftenes landsforening (MBL) (hvor Schibsted-toppen Didrik Munch er leder) skjønt enige med seg selv om at en felles lavmoms på papir og nett ville være det beste. Kanskje ville det også kunne skvise konkurrenter.

Etter at lyset har begynt å brenne i begge ender også der i gården, har de kommet på bedre tanker - og krever nå nullmoms. Muligheten til å argumentere prinsipielt med utgangspunkt i det over hundre år lange prinsippet om at det frie ord ikke skal skattlegges, er forspilt. Men redningsaksjon er en fin, og for så vidt reell, erstatning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer