NULL GARANTIER: Kulturminister Thorhild Widvey er omtrent den eneste som ikke har lovet nullmoms for digitale utgivelser. Hun skal jo forhandle i Stortinget. Her med styreleder i NRK, Birger Magnus. Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix
NULL GARANTIER: Kulturminister Thorhild Widvey er omtrent den eneste som ikke har lovet nullmoms for digitale utgivelser. Hun skal jo forhandle i Stortinget. Her med styreleder i NRK, Birger Magnus. Foto: Anette Karlsen / NTB ScanpixVis mer

Redning uten plan

Det er nok bra at ingen kan holdes ansvarlig for «Operasjon Redd Mediene».

Kommentar

Debatten om moms eller ikke-moms på avisenes digitale utgivelser, har nå blitt til en slags redningsoperasjon. I alle fall i retorikken.

Det er nok bra, for er det noe som trigger politikere i disse dager, så er det beredskapsplaner.

Men hvis «aksjon redd mediene» var en beredskapsplan, så ville politiets håndtering av 22. juli vært som et mønstereksempel i forhold.

Mediene selv sørget for et forvirrende utgangspunkt. Som Trygve Hegnar påpekte i Finansavisen i går, var Norges desidert største medieselskap Schibsted og Mediebedriftenes landsforening (MBL) (hvor Schibsted-toppen Didrik Munch er leder) skjønt enige med seg selv om at en felles lavmoms på papir og nett ville være det beste. Kanskje ville det også kunne skvise konkurrenter.

Etter at lyset har begynt å brenne i begge ender også der i gården, har de kommet på bedre tanker - og krever nå nullmoms. Muligheten til å argumentere prinsipielt med utgangspunkt i det over hundre år lange prinsippet om at det frie ord ikke skal skattlegges, er forspilt. Men redningsaksjon er en fin, og for så vidt reell, erstatning.

SV svinger seg, og Audun Lysbakken øyner muligheten til å gjøre seg høy og mørk ved å foreslå en redningspakke for mediene. Men da kan du være sikker på at det er mange trengende som melder seg. Alf Hildrum i TV2, for eksempel. Som ikke forstår hvorfor nyhetsformidling via de tradisjonelle avishusene skal være momsfritt på nett, mens hans egen nyhetsformidling skal skattlegges. Alt flisespikkeri må som kjent unnagjøres før redningsflåten kan sjøsettes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dette er før den endelige planen skal settes ut i livet i Stortinget, hvor det nå er flertall for nullmoms. Det betyr i praksis at det er flertall for å gjøre nullmomsen til gjenstand for politisk spill og forhandlinger. Nullmomsen er på bordet, men hva skal den veksles inn i?

En helt tilsvarende situajson ser vi i spørsmålet om incentivordning for filmbransjen. Penger inn på incentivordningen, vil trolig bety penger ut fra de eksisterende støtteordningene til norsk film. Er det pressestøtten som må ta støyten i dette tilfellet? Og bør vi ikke ha nullmoms på e-bøker i samme slengen? Da må vel kanske innkjøpsordningen kuttes tilsvarende.

Kulturminister Thorhild Widvey er nå omtrent den eneste aktøren som ikke har meldt seg på i redningsoperasjonen. Det er nettopp fordi hun vet at saken må inn til Stortinget. Etter åtte år med et flertall på tinget, er vi nå tilbake til House of Cards. Det er morsomt å se på, men det perforerer kulturpolitikken. I forhandlingene kan plutselig et kor fra Trøndelag komme inn på statsbudsjettet, i en pause, sånn på veien til toalettet.

Veien fram til en ny, god og framtidsrettet ordning for mediene er brolagt med slike vakre detaljer. Til den slags operasjoner er det bare ett råd som gjelder: Redde seg den som kan.