Kjønnsroller i reklame

Refser G-Sport-reklame: - Ingen kan gå på ski i høye hæler

Ungdomsorganisasjonen Press mener kleskjeden G-Sport spiller på gamle kjønnsroller i julereklame. 

JULAFTEN: Dette bildet fronter G-Sports nyeste kundeavis, som ble sendt ut denne uka. Se bildet i sin helhet lenger ned i saken. Foto: Skjermdump / G-Sport
JULAFTEN: Dette bildet fronter G-Sports nyeste kundeavis, som ble sendt ut denne uka. Se bildet i sin helhet lenger ned i saken. Foto: Skjermdump / G-Sport Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Reklameaktører bør tenke seg om før de framstiller ensidige kjønnsroller.

Det sier Karoline Steen Nylander, leder i Press - Redd Barna Ungdom, til Dagbladet.

Nylanders uttalelse kommer som en reaksjon på G-Sports nyeste kundeavis, som hun mener spiller på et gammeldags kjønnsrollemønster.

Det var Kampanje som først omtalte saken.

På forsiden av kundeavisen kan man se en mann, en kvinne, en ung mann og ei jente. Mens mennene er påkledde med jakke og bukse, er kvinnene iført skjørt og har bare ben.

- Problematisk

Til Kampanje forklarer Kyrre Ufert Lømo, markedsdirektør i Gresvig som eier G-Sport, tanken bak reklamen slik:

- Bildet skal illustrere hvordan en aktiv familie på fire kan se ut på selve julekvelden etter at de har åpnet gavene de fikk. Fra vår side er dette kun gjort med den intensjon at vi ønsket å vise alle familiemedlemmene med noen av gavene de fikk på julekvelden på seg, samtidig som de fortsatt har festklærne på.

Karoline Steen Nylander mener at G-Sports reklame sender ut uheldige signaler.

- Til tross for at man skal framstille en familie på julaften, er det problematisk å vise et ensidig bilde av hvordan kvinner ønsker å oppføre seg. Det finnes mange som ikke oppfyller kravene reklamen gir, sier Press-lederen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer