FÅ KVINNER: Regissør Per-Olav Sørensen fant ingen norske kvinnelige skuespillere som passet til de to store kvinnerollene i «Nobel». Den ene kvinnerollen gikk til danske Danica Curcic (til venstre), som spiller løytnant i Forsvarets etterretningstjeneste. 
Foto: Eirik Evjen
FÅ KVINNER: Regissør Per-Olav Sørensen fant ingen norske kvinnelige skuespillere som passet til de to store kvinnerollene i «Nobel». Den ene kvinnerollen gikk til danske Danica Curcic (til venstre), som spiller løytnant i Forsvarets etterretningstjeneste. Foto: Eirik EvjenVis mer

Refser kvinneandel i kommende NRK-drama: - Flaut

Ingen av de store kvinnerollene i NRK-serien Nobel spilles av norske skuespillere. 

(Dagbladet): I dag ble det kjent hvem som har hovedrollene i «Nobel», høstens store dramasatsing fra NRK.

På lista er det få kvinnelige roller, og de to største kvinnerollene bekles ikke av norske skuespillere, men av danske Danica Curcic og svenske Tuva Novotny.

Det får Dagbladets TV-anmelder Marie Kleve til å reagere.

Hun mener det er mange norske skuespillere som kunne spilt disse rollene, men påpeker at «Nobel»-castingen synliggjør et generelt problem i norske tv-serier:

- Hovedproblemet er selvsagt ikke at norske skuespillere blir vraket til fordel for flinke svensker eller dansker, men at det er så få gode kvinneroller i norske tv-serier overhodet. Og at de få store kvinnerollene som finnes, går til skuespillere i et veldig snevert alderssegment, sier Kleve, og fortsetter:

- Det er et strukturelt problem, og det handler både om hvilke karakterer som blir skrevet inn i de enkelte manusene, og om hvilke typer serier som blir laget. Rollelista til «Nobel» gjør problemet ekstra synlig, og det er ganske flaut.

Flere eksempler

«Nobel» er ikke den eneste norske tv-serien der mange av de kvinnelige hovedrollene har gått til dansker og svensker. Andre eksempler er danske Laura Christensen i «Mammon», danske Maibritt Saerens i «Kampen om tungtvannet», svenske Tuva Novotny i «Dag» og svenske Lena Endre i «Frikjent».

DANSK: Den danske skuespilleren Laura Christensen kapret en av de største rollene i sesong to av NRK-serien «Mammon». Foto: NRK Drama
DANSK: Den danske skuespilleren Laura Christensen kapret en av de største rollene i sesong to av NRK-serien «Mammon». Foto: NRK Drama Vis mer

Problemstillinga ble tatt på bane av Filter Film og TV så sent som i vinter.

I «Nobel» får vi se danske Danica Curcic i rollen som Adella Hanefi, løytnant i Forsvarets etterretningstjeneste. Svenske Tuva Novotny spiller Johanne Riiser, kona til Aksel Hennies karakter.

Holdt audition

Hvorfor er det så få norske kvinnelige skuespillere i «Nobel»? Spørsmålet går til regissør Per-Olav Sørensen.

- For å finne skuespilleren til rollen som Johanne Riis hadde vi inne mange til audition. Det var konkurranse om rollen, og Tuva Novotny var best i våre øyne, sier Sørensen til Dagbladet.

Til rollen som Adella Hanefi ble det holdt audition i hele Skandinavia.

- Vi ville ha en dame som kunne ha afghanske foreldre og være så nær en spesialsoldat som mulig. Det var ikke så lett, fordi det krever en viss fysikk. Du må kunne bære 40 kilo utstyr på kroppen, sier Sørensen.

SATSER PÅ REALISME: Regissør Per-Olav Sørensen sier at de har valgt å legge seg så nært opp mot virkeligheten som mulig, og at det derfor er få kvinneroller i tv-serien «Nobel», som tar utgangspunkt i en FSK-patrulje. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
SATSER PÅ REALISME: Regissør Per-Olav Sørensen sier at de har valgt å legge seg så nært opp mot virkeligheten som mulig, og at det derfor er få kvinneroller i tv-serien «Nobel», som tar utgangspunkt i en FSK-patrulje. Foto: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

- Ikke diskriminering

Han fortsetter:

- Danica Curcic er 1.80 høy. Markedet i Norge ble litt for smalt. Det var flere gode, men de som var gode nok skuespillere manglet fysikken. Vi er ekstremt nære realisme i denne serien, og det ligger ikke noe diskriminering av norske skuespillere i dette.

Sørensen sier at den egentlige planen var å ha med langt flere kvinner i serien, men at økonomien og manusendringer satte en stopper for det.

- Da vi valgte å fokusere på en patrulje i FSK forsvant noen kvinneroller. Det finnes ingen kvinnelige FSK-soldater i Norge. Vi valgte å ligge så nært til realismen som mulig.

Det bekrefter prosjektredaktør i NRK, Tone C. Rønning, overfor Dagbladet.

- «Nobel» er et virkelighetsnært samfunnsdrama. Når man går inn i Forsvaret kan man ikke finne opp for mange kvinnelige karakterer, sier Rønning.

- Vi er bevisste på problemstillinga som Marie Kleve påpeker, men vi kan ikke oppfylle alle mål i en og samme serie. Da hadde vi gitt publikum dårlig drama.