Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Refser spillbransjen

Åpent brev fra den internasjonale spillutviklerforeningen.

  • Alt om spill!
  • Spillblogg
  • Diskuter spill(Dagbladet.no): I lys av den siste tids skriverier om overarbeiding og underbetaling av spillutviklere, har den internasjonale spillutviklerforeningen IGDA nå sendt ut et åpent brev om problematikken.

    Dagbladet.no skrev nylig om konflikten innad i Electronic Arts, der flere ansatte nå har gått til sak mot spillgiganten. De mener at de blir presset til å jobbe utover evne, og at det er på tide at de blir betalt for innsatsen.

    I det åpne brevet uttrykker IGDA bekymring over at tilstandene er blitt så ille at noen nå tyr til gruppesøksmål. De skulle gjerne sett at problemene kunne blitt løst ved åpne samtaler, og har igangsatt et initiativ for å bedre personalpolitikken i spillbransjen.

    - På tross av den pågående suksessen til spillindustrien, blir den forkrøplet av den umodne måten forretninger og produksjon drives på. Den opphetede debatten vi har sett etter rapportene om fryktelige arbeidsforhold i store deler av bransjen, tyder på at det som til nå har vært et ubeskrevet sykdomstegn viser seg å være en realitet, skriver IGDA i brevet.

    - Svært bekymret


    - Som den profesjonelle aktøren som binder sammen spillutviklermilijøet, og som uttaler seg på vegne av det, er IGDA svært bekymret over denne onde sirkelen. Vi jobber for å gjøre situasjonen bedre, og det å forbedre livene til spillutviklere er en prioritet for oss, skriver de videre.

    I brevet nevnes flere eksempler på at spillutviklingsfirmaer kan levere gode spill, samtidig som at de ansatte jobber under levelige kår.

    - BioWare, Firaxis, Team17, Blue Fang, Cyberlore og Ensemble er noen av selskapene som legger like stor vekt på å ha fornøyde og friske ansatte i staben som de gjør på budsjettet. Disse, og en rekke andre fornuftige selskaper, forstår at dersom de ansatte har en god livskvalitet, så vil de lage bedre spill. Dessuten vil de forbli i bransjen, der de kan dele sine erfaringer med de entusiastiske nyansatte - slik at disse unngår å gå i de vanlige fellene. Disse firmaene skjønner at det å kjøre sine ansatte ned i grøfta kun gir gevinst på kort basis, og at dette ikke lønner seg i lengden, skriver IGDA.

    - Spillutviklere har også skyld


    IGDA benytter seg også av muligheten til å rette en pekefinger mot utviklerne:

    - Spillutviklere har av og til like mye av skylda for de ekstreme arbeidsforholdene. Ofte legger de til seg en macho-holdning for å «bevise» at de er verdt noe overfor bransjen. Våre egne holdninger til balansen mellom arbeid og fritid og produksjonsteknikker må endres - akkurat som «gutta i dress» må endre på sine holdninger.

    IGDA har utarbeidet en rapport for hvordan spillbransjen kan tilrettelegge virksomheten for å forbedre livskvaliteten til de ansatte. På den årlige spillutviklerkonferansen neste mars vil en hel dag bli satt av til problemstillingen, og to spesialgrupper er opprettet for anledningen.

<B>STRESS:</B> I spillbransjen har det dannet seg en ukultur der mange utviklere jobber altfor mye uten å få tilstrekkelig betalt for innsatsen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media