UTELUKKENDE: Enslaved-artist Ivar Peersen mener radiokulturen i Norge utelukker mye god norsk musikk fra markedet ved å fremelske internasjonale klassikere. Foto: Christian Misje.
UTELUKKENDE: Enslaved-artist Ivar Peersen mener radiokulturen i Norge utelukker mye god norsk musikk fra markedet ved å fremelske internasjonale klassikere. Foto: Christian Misje.Vis mer

Refses for å spille norsk musikk på natta

Radio Norge får sterk kritikk for å utestenge norske artister fra sendeflaten.

(Dagbladet): Radio Norge kom dårligst ut av Medietilsynets årsvurdering av norske medier når det kommer til å formidle norsk musikk fra sin radiokanal.

Konsesjonen krever at 35 prosent av musikken som spilles skal være norskprodusert for å bidra til å styrke norsk identitet, språk og kultur. Radio Norge overholder kravet akkurat, men det fremkommer i rapporten at 75 prosent av den norske musikken utspilles om natta. 

Kan spilles på natta Rådgiver ved Medietilsynet, Marie Therese Lilleborge, sier at det ikke er noe eksplisitt krav til når musikken skal sendes på døgnet, men mener det i lys av kravet om å synliggjøre norske artister og kultur er kritikkverdig å sende så mye av musikken på natta når lytterskaren er minimal.

Presseansvarlig i musikkorganisasjonen GramArt, Elin Erikstad Aamodt, har sammen med Ivar Peersen i Enslaved skrevet kronikken «I hildringstimen er det godt å høre (norsk musikk)» hvor de kritiserer radiokulturen de mener er med på å utelukke nye norske artister til fordel for de veletablerte, internasjonale stjernene.

- Det norske musikkmarkedet florerer av gode låter, det er bekymringsverdig at norsk radio spiller så mye av den på nattetid når ingen hører på, sier hun.

- Bestemmer hva folk tror de vil ha Aamoth mener radiovertenes repitering av de internasjonale hitsene skaper en utelukkende kultur for de norske musikerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Folk er vanedyr og liker det de har hørt før. Hadde radioen løftet frem nye talenter hadde det samtidig fått flere til å komme på konsertene deres og gitt større trafikk på strømmetjenester.

«At folk må få det de vil ha er blitt et mantra i diskusjonen om norsk musikk i radio» skriver Peersen i kronikken, han mener snarere at radioen bestemmer hva folk tror de vil ha. 

- Når det bare spilles klassikere og nye store internasjonale hits, blir folk hekta på disse, men går samtidig glipp av en hel verden av musikk som skapes på hjemmebane. 

«Blitt kulere å synge på norsk» I 2009 gjorde GramArt en undersøkelse i samarbeid med Språkrådet hvor de drøftet nettopp hva nordmenn egentlig ville ha på radioen. Her kom det fram at hele 77 prosent av befolkningen sa seg enig i påstanden «det har blitt kulere å synge på norsk».

- Undersøkelsen avkrefter myten og det mye brukte argumentet om at musikk med norsk tekst har lav status. 54 prosent var også samstemte om at det var lettere å kjenne seg igjen i sangteksten på norsk. Dette bør radiokanalene merke seg, mener Aamoth.

Nasjonal tilhørighet Administrende direktør i Radio Norge, Lasse Kokvik, svarer på kritikken med at spørsmålet om norsk musikk i sendingene er sammensatt. Han skriver følgende til Dagbladet:

«Vi spør og tester sanger blant det norske folk kontinuerlig og har i den forbindelse lite fokus på nasjonal tilhørlighet som er naturlig da vi er en kommersiell aktør. Når det gjelder strømmetjenester og deres disponeringer er det vanskelig for oss å kommentere, men det er vel naturlig at de opptimaliserer ved å tilby de låtene de til enhver tid tror de får høyest rotasjon på, da dette også er en kommersielle aktør. Akkurat nå er det faktisk slik at på Radio Norge er 19 av de 50 mest spilte låtene norske tittler. Noe som tilsvarer 38%.»

Gjenbruk av klassikerne Peersen mener dette ikke hjelper så lenge sendetiden for den norske musikken er på så dårlige tidspunkter som Medietilsynet fremlegger.

- I tillegg spiller de ofte norske klassikere som allerede er populære blant lytterne som Postgirobygget og DDE. Dette handler om å skape en scene for nye, gode artister og ikke bare «safe» på de gamle slagerne som de allerede vet funker, mener han. 

Kravene forsvinner med digital radio Neste år opphører konsesjonsavtalene med omleggingen til digitalradio, det bekymrer Peerson at kravene til å spille en viss andel norsk musikk forsvinner.

- Når de kommersielle aktørene får fritt spillerom kommer det til å bli enda vanskeligere å nå fram som norsk artist.

Han tror imidlertid at det hele kan nå et metningspunkt hvor publikum etterspør noe nytt.

- Digitaliseringen gir rom for bedre kommunikasjon mellom lyttere og radioprodusenter, det kommer nok til å springe ut mange nye nisjekanaler som de kommersielle forhåpentligvis kan hente inspirasjon fra.

BEKYMRET: - Det norske musikkmarkedet florerer av gode låter, det er bekymringsfullt at norsk radio spiller så mye av den på nattetid når ingen hører på, sier daglig leder i Gramart, Elin Aamodt,
Foto: Steinar Buholm /Dagbladet
BEKYMRET: - Det norske musikkmarkedet florerer av gode låter, det er bekymringsfullt at norsk radio spiller så mye av den på nattetid når ingen hører på, sier daglig leder i Gramart, Elin Aamodt, Foto: Steinar Buholm /Dagbladet Vis mer