Reggae-ringreven

KRISTIANSAND (Dagbladet): Dampende på en marihuana-sigarett møtte reggae-legenden Lee «Scratch» Perry Dagbladet før han skulle entre scenen og avsluttet årets Quart-festival. I løpet av en time redegjorde han for hele sin intergalaktiske livsfilosofi.

Seansen på Caledonien hotell er den mest elleville undertegnede har vært med på. Konkrete spørsmål ble besvart med babbel og metaforer fra en annen galakse. Så regner da heller ikke Perry seg som en av oss.

- I'm the Ganja-Man. I'm the Kali-Man, utbrøt han før han fyrte opp en joint som han hadde gjemt bak øret.

Sekunder seinere er han imidlertid noe annet. Da er han med ett Julenissen og bor i «den sentrale sonen».

Tegnet seg med tusj

Under intervjuet brøt han gjentatte ganger ut i uhemmet latter, tegnet seg med grønn tusj på tunga, dro opp buksene og viste oss de linerle-tynne beina sine. Alt ledsaget av brokker av ord som til sammen ga liten mening.

Mannen er mer myteomspunnet enn noen annen nålevende reggae-artist. Ufortjent, mener de som anser mannen for å være splitter pine gal.

Uansett har den 62 år gamle jamaikaneren sikret seg heltestatus som en av reggae-musikkens yppersteprester.

Perrys merittliste som musiker er langt kortere enn hva han har utrettet som produsent. Han produserte Bob Marley & The Wailers da de var i startfasen av sin karriere, men etter at han stakk av med bandets penger, så Chris Blackwell sitt snitt til å innlemme reggae-kongen i sitt plateselskap Island.

Perry har aldri glemt at Blackwell stjal gullfuglen fra ham. Selv i dag titulerer han bare Blackwell som den hvite vampyren. Ironisk nok ga Island i fjor ut trippel-CDen «Arkology».

- Jeg kan aldri tilgi at han stjal fra meg Bob Marley. Jeg ble heller ikke spurt før «Arkology» ble utgitt. Blackwell er en vampyr som suger blod. Reggaen er i dag sugd tørr. Det er ikke noe igjen, sier Perry.

Uten Marley fortsatte Perry å produsere reggaeartister - ofte under pseudonymer som Jah Lion, Super Ape, The Upsetter, og seinere med navnet som er blitt hengende ved ham - «Scratch».

Låter som «Clint Eastwood» og «The Return of the Django» skaffet Perry ry i hjemlandet, men internasjonalt kom han totalt i skyggen av Marley.

LSD-rus

Tidlig på 70-tallet bygde han sitt legendariske Black Ark-studio i Kingston.

Det var der - inne i et trangt lokale og bare utstyrt med en firespors båndopptaker - han laget musikk som få trodde var mulig med slikt primitivt utstyr.

Studioet brant seinere ned. Ryktene ville ha det til at Lee Perry i LSD-rus tente på studioet fordi det var hjemsøkt av onde ånder.

I 1989 forlot Perry Jamaica og dro til Europa. I dag er han bosatt i Sveits, hvor han planlegger å komme tilbake og frigjøre hjemlandet for all ondskap.

<B>GANJA-MANNEN:</B> Lee &#171;Scratch&#187; Perry fyrer opp...