Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Bad Bunny - «YHLQMDLG»

Reggaetonens nye frelser

Den både elskede og utskjelte reggaeton-sjangeren har blitt stueren, og ingen viser dette bedre akkurat nå enn Bad Bunny.

Foto: Rimas Entertainment LLC
Foto: Rimas Entertainment LLC Vis mer

«YHLQMDLG»

Bad Bunny

4 1 6
Plateselskap:

Rimas Entertainment LLC

«Ikke lenger harry»
Se alle anmeldelser

Det er nok ingen overdrivelse å si at reggaetonens svært distinkte rytmemønstre ikke er for alle og enhver. Repeterende og bokstavelig talt dunkende løs fra sin karibiske opprinnelse, og deretter videre ut til spansktalende nabolag i USA på starten og midten av 00-tallet. For vestlige ører må det likevel sies at fenomenet lenge var en svært tilegnet, lokal smak.

Brautende og småharry i stilen (og med uoffisiell verdensrekord i innendørs bruk av solbriller) hindret det derimot ikke Daddy Yankee fra hans første internasjonale gjennombrudd med «Gazolina» – og interessant nok 13 år seinere igjen som en del av den andre store urban latinmusikk-bølgen med Luis Fonsi-samarbeidet «Despacito» i 2017.

Siden har en rekke artister fra Karibien, Sør- og Mellom-Amerika fått globale gjennombrudd, og ikke minst vokst seg jevnstore med deres amerikanske rapkolleger. Sammen med sin colombianske partner J Balvin er Bad Bunny den kanskje viktigste av dem alle om dagen, og puertoricanerens andrealbum «YHLQMDLG» er et godt eksempel på hvorfor.

Friskt ut fra forrige måneds Super Bowl-opptreden med Shakira, viser 25-åringen oss hvor langt sjangeren har utviklet seg, blant annet med nettopp veteranen Daddy Yankee ved sin side på fjerdesporet «La Santa». Mykere og mer melodiøs i formen er reggaeton – i likhet med sin nordamerikanske hiphop-fetter – nå smeltet sammen med både R&B og trap, og blitt atskillig mer tilrettelagt for massene.

«Pero Ya No», «La Santa», «Soliá» og «Vete» og «Ignorantes» hører like mye hjemme på spillelistene til NRK P3 som ut av et bilvindu i Washington Heights, mens låter som «Yo Perreo Sola», «A Tu Merced» og beat-orgien «Safaera» holder godt liv i den tradisjonelle sounden.

Den litt for lange «YHLQMDLG» er like deler troverdig romantikk og gate, avrundet med en hjerterørende hilsen til sine fans på «<3», hvor hovedpersonen avslører at han planlegger å trekke seg tilbake fra musikken etter sitt neste album. Med tanke på nivået til denne skiva får vi håpe at akkurat det ikke skjer. .

Hele Norges coronakart