Regilinjer er tull

REYKJAVIK (Dagbladet): - Jeg håper ved Gud at vi ikke får en egen regiskole eller egen regilinje på Island. Teaterskolen vi har her er dårlig nok. Med hånden på hjertet kan jeg si at ingen av regilinjene i Skandinavia har vært spesielt vellykte.

Det er Torhildur Thorleifsdottir som avfyrer denne kraftsalven. Hun har siden 1986 vært sjef for Reykjaviks byteater og har et helt teaterliv bak seg på Island. Hun begynte som danser, men gikk etter hvert over til regifaget. Hennes merittliste som regissør teller over 70 oppsetninger.

- Og likevel vet jeg ikke hva dette yrket er. Hvis noen spør meg hva regi er, blir jeg svar skyldig.

Torhildur Thorleifsdottir priser seg lykkelig over at Island ikke har hatt den samme troen på å skoleutdanne regissører som de skandinaviske landene.

Dra ut

- Derfor er også Island en spennende internasjonal smeltedigel, og derfor har vi også så mange gode, unge instruktører her. Vi sender dem nemlig ut for å lære. Islands styrke har alltid vært at folk har reist ut, studert og hentet impulser og kunnskap. Å dasse rundt i samme tette lokalmiljø med de samme lærerne i hjemlandet i to-tre år for å studere regi, fører sjelden til noe. Nei, spark dem ut og la dem studere i utlandet!

- Etter at Dramatiske Institutet i Stockholm hadde hatt en regilinje i ti år, spurte jeg dem om hva det hadde ført til. Var de som hadde gått der blitt Sveriges fremste regissører? Det var påfallende at ingen kunne svare.

Stipender

- Å bli teaterregissør er noe folk må finne ut selv. Det har med psykologi, en interesse for grunnleggende spørsmål og med egne erfaringer å gjøre. Mitt råd er derfor å legge ned regilinjene og regiskolene, og så heller gi dem som har talent og vilje stipender til å studere ute.

Våre nordiske lands små teatermiljøer har alt å tjene på det, sier Torhildur Thorleifsdottir.