KRIGSDRAMA: Christopher Nolans krigsdrama «Dunkirk» ble fullført før regissøren kastet seg over arbeidet med å restaurere Stanley Kubricks «2001 - En romodyssé». Vis mer Vis mer

Filmfestivalen i Cannes:

Regissør Christopher Nolan: - Batman er egentlig bare en fyr som tar mange armhevinger

Filmskaperen snakket om frykten om for å bli sviktet, og om hvorfor Batman er lett å kjenne seg igjen i.

CANNES (Dagbladet): Christopher Nolan (47) har laget storstilte filmer som «Inception», Batman-trilogien som rommer «Batman Begins» og «The Dark Knight», og krigsfilmen «Dunkirk». Men også i disse store operasjonene jobber han helst med sin egen nære familie: Han skriver ofte manus sammen med broren Jonathan, som er en av skaperne av «Westworld», og har kona Emma Thomas som produsent.

- Jeg elsker å jobbe med familie og venner, sier Nolan fra scenen under filmfestivalen i Cannes.

- Emma er min nærmeste samarbeidspartner. Det er flott å jobbe med folk som ikke har noen annen agenda enn å hjelpe deg å lage en så god film du kan, som har vært der siden penger og business ikke var noe noen snakket om. Når folk som er rundt deg vil det beste, og du vet det — når disse folka sier til meg at jeg er i ferd med å gjøre noe tåpelig, eller at jeg bør dempe stemmen, da hører jeg etter.

Redd for å bli sviktet

Nolan ser på filmene sine som film noirs, beslektet med den klassiske og mørke krimfilmen som Hollywood laget så mange av på slutten av forrige århundre. Og han tror denne fascinasjonen henger sammen med behovet for å jobbe med dem han kjenner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Filmregissør Christopher Nolan. Foto: NTB Scanpix
Filmregissør Christopher Nolan. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- I en film noir er personene definert av hva de gjør, sier Nolan.

- Folk snakker om hvem de er, men du kan ikke stole på dem, du må vente å se hvordan de faktisk handler. I alle filmene jeg har laget har jeg lent meg på den måten å karakterisere noen på. La oss dømme disse skikkelsene ut fra hva de gjør, ikke hva de sier.

Han ser også på klassiske noir-filmer som «The Big Sleep» og «Double Indemnity» som historier som forsterker noe underbevisst.

GJENNOMBRUDD: Nolan regisserte Christian Bale i rollen som Batman.
GJENNOMBRUDD: Nolan regisserte Christian Bale i rollen som Batman. Vis mer

- De er overdrivelser av det vi ønsker og begjærer og frykter. Se bare på femme fatale-skikkelsen, hun er en overdrivelse av hva noen begjærer og er redd for. Selv er jeg en som er fryktelig redd for å bli forrådt, og det lekker inn i det jeg lager. Heldigvis har jeg hatt et godt liv. Men jeg trenger ikke å bygge noe med utgangspunkt i mitt eget liv, men på grunnlag av måten jeg ser verden på.

Gjenkjennelige Batman

Blant Nolans kommersielle gjennombrudd var de tre Batman-filmene han laget med Christian Bale i hovedrollen, «Batman Begins», «The Dark Knight» og «The Dark Knight Rises». Han ser også disse filmene som en forlengelse av interessen for film noir.

- Det er en grunnleggende side av Batman, nemlig historien om hvordan han ble Batman, som ikke hadde vært utforsket, sier Nolan.

VANT OSCAR: Heath Ledger som Jokeren i «The Dark Knight Rises». Foto: Scanpix / Gabriel Bouys
VANT OSCAR: Heath Ledger som Jokeren i «The Dark Knight Rises». Foto: Scanpix / Gabriel Bouys Vis mer

- Jeg visste hvordan jeg ville fortelle den historien, for også den er en slags noir, en thriller, basert på skyldfølelse og frykt, og de veldig sterke impulsene denne skikkelsen har. Det du må huske med Bruce Wayne, som er Batman, er at han har ingen superkrefter. Han er bare veldig rik. Strengt tatt er han bare en fyr som tar mange armhevinger. På den måten er han veldig menneskelig, veldig lett å relatere seg til.

Ellers mener han at de tre filmene tilhører ulike sjangre, og at de defineres av hvem som er skurken i hver enkelt av dem. De tre hovedmotstanderne for Batman er en tidligere mentor, Jokeren, spilt av Heath Ledgier, og kuppmakeren Bane, spilt av Tom Hardy.

- Den første handler om heltens reise. Da er det passende å ha den tidligere mentoren hans som skurk. Den andre filmen er en slags terroristfilm, der Jokeren, som er en kaosagent, slippes løs, sier Nolan.

- Så har du «The Dark Knight Rises», som er en slags krigsfilm, med en militaristisk fiende. Hver gang brukte vi skurken for å finne sjangeren. Slik kunne vi ta med publikum på ulike reiser og fortelle dem noe nytt om Bruce Wayne hver gang.

Film med venner

Selv er han ikke formelt skolert som regissør.

- Jeg tror det var Stanley Kubrick som sa at den beste måten å lære på er faktisk å lage en film, sier Nolan.

- Jeg har alltid laget film, jeg begynte da jeg var veldig ung. Når du lager film sammen med vennene dine og ikke har penger i det hele tatt, må du rett og slett kunne gjøre alt.

Nolan og vennene hans måtte gjøre opptak for lørdagene, for å ukedagene hadde de vanlige jobber å skjøtte.

- Og det var ikke alle som dukket opp på lørdagene. Jeg visste rett og slett ikke hvem mannskapet mitt kom til å være på innspillingsdagen. Jo større filmene mine har blitt, jo mer setter jeg pris på det jeg lærte da jeg holdt på på den måten. Jeg vet nok om jobbene på et filmsett til å være en plageånd mot absolutt alle, ikke på den måten at jeg mener jeg kunne gjort jobben deres, men at jeg følger med på dem.

Dette er et råd Nolan mener han kan gi alle som drømmer om å lage film.

- Prøv alt, kanskje bortsett fra å spille skuespill. Så føler du ikke så sterkt at du lever på mannskapets nåde. De som jobber med deg, bør føle at du bryr deg om jobben deres. En måte å få til det på, er å kunne nok om hva de gjør til å kunne ha en samtale om det.

Grunnen til at han nå er på filmfestivalen, er at han har restaurert Stanley Kubricks klassiker «2001: En romodyssé» i anledning filmens femtiårsjubileum. Han husker ennå da han så filmen første gang, som gutt, sammen med faren.

- Det jeg har med meg derfra er at en film kan være hva som helst, gjøre hva som helst, sier han.

- Kubrick nektet å anerkjenne at det var regler han måtte følge. Han gikk sin egen vei. Så mange filmskapere har latt seg inspirere av det.