KRITISERER: Anders Paulin, regissør bak forestillingen «Double Feature», kritiserer teatersjef Hanne Tømta og ledelsen ved Nationaltheatret for å ha tatt forestillingen av plakaten midt i spilleperioden, uten å gi noen begrunnelse til ham eller teamet. FOTO: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
KRITISERER: Anders Paulin, regissør bak forestillingen «Double Feature», kritiserer teatersjef Hanne Tømta og ledelsen ved Nationaltheatret for å ha tatt forestillingen av plakaten midt i spilleperioden, uten å gi noen begrunnelse til ham eller teamet. FOTO: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Regissør kritiserer Nationalteatret:
- Forstår ikke sin egen virksomhet

«Double Feature» fjernet etter halve spilleperioden.

(Dagbladet): - Å stryke halve spilleperioden er ikke en måte å vise stolthet over en produksjon, og å gjøre det i stillhet for å unngå en offentlig samtale er ikke en gest som styrker mangfold, skriver regissør Anders Paulin i et åpent brev til Nationaltheatrets sjef Hanne Tømta.

Etter 15 spilte forestillinger ble forestillingen «Double Feature», som han var regissør for, tatt av plakaten.

Ifølge Paulin skal Hanne Tømta og hennes ledergruppe ha tatt denne beslutningen i stillhet, og uten dialog med noen i det kunstneriske teamet, selv om halve spilleperioden gjenstod.

Brevet ble publisert på nettsiden Scenekunst.no.

- Kan ikke formidling

- Slik handler en institusjon som ikke forstår sitt offentlige oppdrag eller sin egen virksomhet, som ikke har grunnleggende kunnskap om formidling av kunstnerisk arbeid, og som ikke har selvtillit ettersom de innerst inne oppfatter at eksistensen deres bygger på billettsalg, skriver Paulin.

Han forteller at han sendte en e-post til teatersjefen rett etter at han fikk høre at stykket var tatt av plakaten, men at siden hun ikke har svart, sender han et åpent brev i stedet.

Til Dagbladet understreker han at han synes virksomheten til Nationaltheatret er verdifull og utrolig viktig, og at de derfor må ta den på alvor.

- Det er klart at det er feil å ikke kommunisere med oss før de tar beslutningen. Ellers har jeg på dette tidspunktet ikke så mye mer å legge til, siden jeg fortsatt ikke har fått noen informasjon eller kommentar fra Nationaltheatret, sier Paulin til Dagbladet.

- Hvordan tenkte du det skulle gå?

Paulin mener både Hanne Tømta og ledelsen av Nationalthreatret har vært fraværende i prosessen med å sette opp stykket. Han skriver at de ikke har vist noen interesse for produksjonens tematikk, og derfor ikke har kommunisert hvorfor den var en viktig del av teatrets arbeid.

- Den første og eneste gangen du viste deg var til første generalprøve, der du, uten å diskutere med noen av oss som er innblandet, presenterer din analyse av hvordan vi burde forbedre et arbeid du ikke har noen som helst kunnskap om. Hvordan tenkte du at det skulle gå?, skriver han.

SPEILVIRKNINGER: Iselin Shumba i «Double Feature». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
SPEILVIRKNINGER: Iselin Shumba i «Double Feature». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret Vis mer

- Ikke vanlig praksis

Ida Margareta Halvorsen, kommunikasjonssjef ved Nationaltheatret, sier til Dagbladet at det ikke er vanlig prakis å informere regissører om grunnen til endringer i spilleplanen.

- Jeg tror ikke det er vanlig på noen større teatre å drøfter endinger i spilleplanen med regissørene, siden de er ferdig med jobben når stykket begynner å gå. Vi synes det er trist at han har denne opplevelsen av denne prosessen, sier hun.

Halvorsen legger til at de har et begrenset antall scener, spillekvelder, skuespillere og tekniske folk.

- Så hver uke diskuterer teatersjef og ledergruppe spilleplansjusteringer, også om noen forestillinger skal spille mer eller mindre enn opprinnelig planlagt. Det er nødvendig for å bruke ressursene riktig. Vi forstår selvfølgelig at Anders ønsker å spille hele perioden, men slik ble det ikke, sier Halvorsen.

Hun forklarer at Nationaltheatret ikke kjenner seg igjen i Paulins virkelighetsbeskrivelse.

- Men da han ikke ønsket et evalueringsmøte, svarer vi ham på hans åpne brev i morgen, sier Halvorsen.

Dagbladet har vært i kontakt med teatersjef Hanne Tømta som ikke ønsker å uttale seg om saken.

Vil evaluere

Nationaltheatret vurderer alltid om det skal gjøres endringer, ut fra mange hensyn.

- Vi går ikke ut med grunn til endringer, men vanlige grunner kan være hensyn til andre forstillinger i repertoaret, skuespillerkabal, medvirkende, kunstnerisk vurderinger og publikum, sier Halvorsen.

Hun forklarer at de har lest det åpne brevet, og at de i forkant av dette ba om et møte for å evaluere prosessen. Dette har de også rutine for å gjøre ved hver oppsetning.

- En kunstproduksjon som denne involverer ikke bare regissør. Den involverer mange mennesker, som gir mye av seg selv for at dette skal bli bra. Det er mange hensyn å ta, sier hun.