Regjeringen gir RiksTV monopol i bakkenettet

Slipper å åpne for konkurrent.

FÅR HOLDE PÅ ALENE: Espen Thorsby og selskapet RiksTV får være alene om å tilby kanaler i det digitale bakkenettet. FOTO: SCANPIX
FÅR HOLDE PÅ ALENE: Espen Thorsby og selskapet RiksTV får være alene om å tilby kanaler i det digitale bakkenettet. FOTO: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I dag er det bare RiksTV som tilbyr kanaler gjennom det digitale bakkenettet. Ifølge konsesjonsvilkårene var også RiksTVs søsterselskap NTV egentlig pliktig å åpne for en konkurrent ifølge konsesjonsvilkårene, noe også Henrik Magnus Lande i Konkurransetilsynet ivret for:

- Vi mener to konkurrerende leverandører gir TV-seerne et bedre og billigere tilbud, sa han til Dagbladet tidligere i år.

Men nå blir det ingen konkurranse likevel. Det har regjeringen bestemt.

Har færre abonnenter
Samferdselsdepartementet og kulturdepartementet skriver i en felles pressemelding at det trolig ikke vil være økonomisk bærekraftig med flere aktører enn RiksTV i bakkenettet.

Færre enn forutsatt har valgt å abonnere på RiksTV, som til nå har vært et tapssluk for eierne NRK, TV 2 og Telenor.

- Regjeringen mener at en gjennomføring av konsesjonsvilkårene vil kunne øke risikoen for at det ikke vil være lønnsomt å drive betalingsfjernsyn i bakkenettet, skriver departementene i pressemeldingen.

Derfor vil de endre konsesjonsvilkårene, slik at NTV slipper å måtte tilby kapasitet for en konkurrerende betalings-tv-tilbyder.

Skeptisk til argumentene
Argumentasjonen om manglende lønnsomhet var ikke noe Konkurransetilsynet umiddelbart kjøpte da de gikk inn for mer konkurranse tidligere i år.

- Vi er skeptiske til argumentet om lønnsomhet, og ønsker at man skal teste ut dette når man har sluppet til en annen leverandør i bakkenettet, sa seksjonsleder Henrik Magnus Lande til Dagbladet.

Departementene skriver også at etableringen av bakkenettet i seg selv har sikret konkurranse mellom ulike plattformer for betalingsfjernsyn.

Heller ikke dette var Lande umiddelbart enig i:

- Mens satellittselskapene har tilpasset seg riks-TV og tilbyr mindre og billigere pakker, er vi usikre på om vi har sett tilsvarende effekt på riks-TV, sa han til Dagbladet.

Krevde tilgang
Ifølge NTB har det svenske mediekonsernet Modern Times Group (MTG), som blant annet står bak TV3 og Viasat, lenge krevd å få tilgang til det digitale bakkenettet, og MTG-sjef Hein Espen Hattestad har tidligere uttalt at konsesjonen for digitalt bakkenett må lyses ut på nytt hvis regjeringen endrer konsesjonsvilkårene.

Også opposisjonen på Stortinget har tidligere vist liten sympati for NTVs søknad om endrede konsesjonsvilkår.

Det digitale bakkenettet dekker i dag rundt 98 prosent av alle husstander og skal på sikt erstatte det analoge nettet fullt ut.

- Til tv-seernes beste

Espen Thorsby fra RiksTV er glad for regjeringens beslutning:

- Beslutningen legger til rette for sunn, effektiv og økt konkurranse mellom tv plattformene. Konkurransen vil skape nye tilbud og større valgfrihet for tv-seerne. Dette er derfor en veldig viktig og god beslutning for tv-seerne og for oss i RiksTV.

- Med denne beslutningen vil RiksTV fra neste sommer øke tilbudet til tv seerne betydelig (60-70 % kapasitetsøkning fra i dag). Vi kan da tilby flere kanaler, mer HD og enda mer innhold gjennom den nye nedlastingstjenesten vi skal lansere til høsten (VoD). Vi ønsker også å gjøre tv-hverdagen enklere for folk med større valgfrihet og mer fleksibilitet, noe denne beslutningen gjør det enklere å få til.

- RiksTV og det digitale bakkenettet har gitt befolkningen et digitalt fjernsynstilbud mange for bare noen få år siden kunne drømme om. Inngangsprisen er også lav. Prisen på digitale mottakere er nå ca en tredjedel av det Regjeringen satte som makspris i konsesjonen. Med den beslutningen er vi ikke i tvil om at denne utviklingen vil fortsette — til tv-seernes beste.

- Vi er glad for Regjeringens beslutning og gleder oss til å kunne ytterligere forbedre tilbudet til kundene våre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer