FULLTREFFER: Drake leverte et rapshow av de sjeldne. Foto: Jacques Hvistendahl
FULLTREFFER: Drake leverte et rapshow av de sjeldne. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Regjerte i Oslo Spektrum

Drake med konsertmagi i storstua.

KONSERT: De som hadde håpet på en rolig, slørete start på kvelden i Oslo Spektrum i går, måtte raskt innse at det bare var å omstille seg.

Torontos The Weeknd, alias Abel Tesfaye, kom nemlig på scenen med trommis, gitarist og bassist/keyboardist, og selv med noe innspilt lyd på toppen ble det fort klart at han hadde valgt seg stadionband-tilnærmingen til konsertformatet.

Med dundrende bass og strobelys poget han settet sitt i gang, til stor jubel fra et hylende publikum. Dermed ble det mindre fokus på hans lekre, lyse stemme, selv om han (tross enkelte innspilte partier) leverte upåklagelig.

Som oppvarmingsartist er en del av jobben å få opp energinivået, men når trommene slår mellom betongveggene i Spektrum, er det lett å savne en litt mykere tilnærming - særlig når smakebiten vi får, gjennombruddslåta «The Morning», sitter så godt med bare klar gitar, dvelende synthglissandoer og en spartansk trommerytme.

Showmann i storslag
Alt det man skulle ønsket seg hos The Weeknd, ble gjort opp for straks hovedattraksjon Aubrey Drake Graham tok over scenen - og vel så det.

Allerede fra entreen, stigende opp på en vinklet sirkel av en catwalk i silhuett mot en monokrom videobackdrop, var det klart at dette var en produksjon med helhetsopplevelsen på stell - fra videobakgrunn og laser til pyro som varmet hele salen, og en sirkulær gangbro som mot slutten lot ham spasere over publikum og tiltale dem en etter en.

Kveldens hovedperson var med andre ord i storslag, både som showmann med uovertruffen publikumstekke og som rapper, der han vekslet mellom sin karakteristiske, metallisk raspende rap, renere varianter, og en liten dose av hans mer enn godkjente sangstemme.

Syntetisk perfeksjon
Lydbildet var produsert med syntetisk perfeksjon, med DJ, trommeslager og keyboardist. Bassen runget når den skulle, de tørre trap-rytmene slo perfekt, og til avveksling skapte bløte synthlinjer akkurat de stemningene Drake er så god på.

OK OPPVARMER: The Weeknd fokuserte på fest og energi framfor de tunge stemningene han er kjent for på plate. Foto: Jacques Hvistendahl
OK OPPVARMER: The Weeknd fokuserte på fest og energi framfor de tunge stemningene han er kjent for på plate. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

Når han så steg opp av røykteppet og gjorde det som var en av fjorårets aller flotteste låter, «Hold On, We're Going Home», var det ikke mindre enn den største musikalske opplevelsen undertegnede har hatt i Oslo Spektrum.

Det var det nok også for 24 år gamle Ida, som ble tatt opp på scenen og fikk den nedstrippede pianoversjonen inderlig avlevert, ansikt til ansikt.

STORSLÅTT: Drake leverte i en produksjon der alle tenkelige effekter ble tatt i bruk for å utvide scenerommet. Foto: Jacques Hvistendahl
STORSLÅTT: Drake leverte i en produksjon der alle tenkelige effekter ble tatt i bruk for å utvide scenerommet. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer