Regnskap i krise

Markedsfundamentalistiske regnskapsregler har premiert grådig atferd i næringslivet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Finanskrisen kan angripes og forstås fra mange sider. Nye regnskapsregler har, utrolig nok, også spilt en viktig rolle. Slik er det fordi regnskapsregler former den økonomiske virkeligheten. Det finnes ikke én objektivt riktig økonomisk virkelighet: Hvor mye er eiendelene våre verdt? Har de sunket eller steget i verdi og skal det eventuelt inn i regnskapet? Hvordan skal kostnader og inntekter fordeles over tid? Hvor stor del av framtidige inntekter skal med? Hvordan føre ansattes fremtidige pensjon i regnskapet? Svaret på slike spørsmål kan avgjøre om en bedrift eller bank går konkurs, og om en kommune må stramme inn midt i krisen.

I praksis rommer et regnskap en serie gjetninger og anslag og beslutninger om hva som skal, og hva som ikke skal synliggjøres og telle med. Disse gjetningene og anslagene gjøres på grunnlag av regler og prinsipper. Regler fagfolk diskuterer og som vi andre burde interessere oss for. Det er galt å framstille regnskapsregler som nøytral teknologi, som løsninger på praktiske problemer der gammelt utstyr ganske enkelt kan skiftes ut med nye og bedre løsninger. Tvert imot har nye, markedsfundamentalistiske regler stimulert og premiert grådig atferd i finans- og næringsliv, bidratt til finanskrisen og om ikke noe gjøres kommer de til å fortsette å destabilisere bedrifter, kommuner og samfunn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer