Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Rein magi fra Tuva

Hellbillies' Aslag Haugen er hovedgjest i det andre programmet i årets sesong. Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt.

HYLLES: Aslag Haugen fra gruppa Hellbillies må fram med lommetørkleet når han er hovedgjest i kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2. Alle foto: TV 2
HYLLES: Aslag Haugen fra gruppa Hellbillies må fram med lommetørkleet når han er hovedgjest i kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2. Alle foto: TV 2 Vis mer

TV: Sammen med bandet Hellbillies feirer Aslag Haugen (59) i år 30 år på veien som vokalist, gitarist og medlåtskriver. Bandet fra Ål i Hallingdal albumdebuterte i 1992 og har siden gitt ut ti studioalbum, har mottatt tre Spellemannpriser og ble kåret til Årets Spellemann i 2007. Det må bli bygdefest når «høvdingen» er hovedgjest, mener Linnea Dale. Blir det det? Dette mener vår anmelder om kveldens tolkninger:

Odd Nordstoga: «20 år på vegen» (Aslag Haugen / Lars Håvard Haugen / Tom Roger Aadland)

Odd har gitt bandet fri og synger turnélåten fra Hellbillies' foreløpig siste album, «Søvnlaus» (2016), aleine med kassegitaren som eneste følge.

image: Rein magi fra Tuva

Det er en krevende øvelse, og låten må ihvertfall være veldig bra. «20 år på vegen» , som hadde ligget lenge i skuffen før Tom Roger Aadland fikk oppdraget med å skrive en tekst, blir for enkel i så måte. Aslag syntes sjøl i utgangspunktet at låten var litt for trad., men den ble likevel med på «Søvnlaus». Odds versjon blir også i overkant trad. Dette er en låt som rett og slett blir bedre med komp, sjøl om Odd gjør en fin jobb med capoen på åttende bånd.

Morgan Sulele: «Mørkemann» (Aslag Haugen / Arne Moslåtten)

Hellbillies som reggae/karibisk! Det har du nok ikke hørt før, og Morgan skal ha for at han ønsker å gjøre en vri musikalsk. Men igjen har han skrevet om teksten til sitt univers. Hvorfor det?

image: Rein magi fra Tuva

Det som i utgangspunktet er en både fin og tøff, rocka låt, med tekst av Hellbillies’ gamle husdikter Arne Moslåtten, blir til noe trivielt og banalt – sjøl om det er et anstrøk av humor her. Morgan har flyttet den fra bygda til byen og vil helst ikke vekkes før klokka to på da'n. Problemet er at den samme teksten gjentas flere ganger, med litt nødrim her og der. Det blir for enkelt. Aslag sier at det var både «veldig moro» og «kult». Mener han det, eller er han bare grei? Morgan faller dessverre litt igjennom i dette selskapet.

Tuva Syvertsen: «Røta» (Aslag Haugen / Lars Håvard Haugen / Martin Hagfors / Arne Sigurd Haugen / Arne Moslåtten)

For noen kontraster! - Nå sle’ det litt her, altså, sier Aslag. Og det er lett å forstå. Tuva treffer ikke bare hovedpersonen midt i hjertet og øyekroken, men trolig de aller fleste som sitter intetanende i stua.

image: Rein magi fra Tuva

Hun tar låten som alltid avslutter Hellbillies’ konserter helt ned, denne gang bare med hjelp fra Tor Egil Kreken (fra duoen Darling West) - som briljerer med andrestemmen og et banjospill så følsomt som du sjelden hører det. Tuva tviholder på mikrofonstativet før hun kaster seg ut i det. Det er hennes favoritt fra Hellbillies-katalogen, og det er dessuten en sang som vi nå har skjønt betyr mye for Aslag - fordi hans avdøde bror Arne Sigurd har vært med på å skrive teksten.Tuva kjente også ham, og legger kanskje enda mer av seg sjøl i sangen enn hun pleier. Hun er trolig like rørt som Aslag og oss. Og for en stemme hun har!

Tuva har en fantastisk evne til å skape magi av veldig mye av det hun foretar seg, både solo og med bandet Valkyrien. Forrige lørdag var hun nær toppkarakteren, i kveld er det ingen vei utenom. Hun «gølva» både Aslag og oss.

Chris Holsten: «Søvnlaus» (Aslag Haugen / Lars Håvard Haugen / Tom Roger Aadland)

Chris har fått hjelp av Hellbillies’ nye tekstforfatter til å skrive om låten til engelsk - av en eller annen grunn. Den er jo mer enn god nok på norsk!

image: Rein magi fra Tuva

Men - Aslag og bror Lars Håvard Haugen skriver ofte tulletekster på engelsk før de blir til «ordentlige» tekster på dialekt. Aslag synger dessuten engelsk med det hvilende hobbybandet The Respatexans og Hellbillies ga faktisk ut sitt jubileumsalbum fra 2012 både på norsk og engelsk. Så dette er ikke helt ute! Med Chris blir det på mange måter en helt ny låt i R'n'B-gata, med fullt trøkk med tre blåsere. Moves har han også. Det blir mer i Chris’ eget univers, dette, og det er lett å se at han koser seg.

- Dette ble litt «Bruno Mars gjør Hellbillies», sier Aslag. Og sjøl om Chris har slitt med stemmen, holder den i lange baner når «Søvnlaus» blir til «Sleepless». Lillestrømlingen er outsideren i dette selskapet.

Linnea Dale: «Som ein båt på land» (Aslag Haugen / Lars Håvard Haugen / Arne Moslåtten)

Linnea går til kjernen i denne låten, en av mange med en var og fin tekst fra Hellbillies-pensjonist Arne Moslåttens hånd. Hun framfører den i Hellbillies’ ånd, samtidig som hun gjør den til sin egen.

image: Rein magi fra Tuva

«Det enkleste er ofte det beste», heter det i en viss reklame. Det gjelder i høyeste grad her. Linnea er en stor formidler. Hun har en egen evne til å lage myke versjoner som formidles med mye følelse, og hun bærer også denne sangen med en sånn kraft at hun ikke trenger noe mer i ryggen enn et band som holder seg i tømmene – med Marie Klåpbakkens fele og stemme og lette trommeslag som prikken over i-en. Linnea har gitt ut tre album på engelsk etter suksessen med Donkeyboy. Det neste bør være på norsk!

Frida Ånnevik: «Den finast eg veit» (Aslag Haugen / Arne Moslåtten)

Så fint! Frida har også valgt en ballade, låten som er blitt Hellbillies’ aller mest populære, sjøl om plateselskapet ikke trodde mye på den da den kom i 1999. Faktisk ble den opprinnelig skrevet på engelsk til hobbybandet Respatexans.

image: Rein magi fra Tuva

Men publikum elsker den. Den spilles i både bryllup og begravelser, den klines til, og den måtte jo være med her! Frida legger den over et lite slør av synth og starter veldig forsiktig, men så henter hun fram det hun er så god til og løfter den flere hakk. Hun gjør den på sin egen dialekt. Frida er en formidler av rang, også hun med støtte fra Klåpbakken, og gjør ikke på noen måte skam på bandets allsangfavoritt.

Neste lørdag er Linnea Dale hovedgjest.