Reiser med Herodot

Skisser til en verdensreporters selvbiografi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Den polske toppspråk-utøveren Ryszard Kapuscinski er sin egen sjanger, og skriver fletta av mange skjønnlitterære kolleger. I «Reiser med Herodot» reiser han ikke så mye i fotsporene til «verdenshistoriens første globalist», som han reiser rundt i verden med Herodots verk om perserkrigene med seg. Kapuscinski spiller ball med den gamle grekeren mot tre vegger bestående av kart over Europa, Asia og Afrika. Utenfor den siste, glassveggen, sitter leseren og betrakter tida, skikkelsene og landskapet i rommet forandrer seg, uten at samspillet oppfattes som kaotisk.

Ydmykhet

Den antikke historikeren er Kapuscinskis litterære følgesvenn fra hans tidligste reiser til India og Kina midt på 1950-tallet. Vi lærer ikke så mye om landene, men vi lærer mye om Kapuscinski selv og hans syn på journalistikk, kultur og historie. På fotografier kan Kapuscinski ofte se ganske bombastisk ut, men journalistens første møte med verden var preget av usikkerhet. Han mangler fundamental kunnskap, som språket engelsk, og føler seg overveldet av mangfoldet. Hans eneste ønske var å krysse en hvilken som helst grense, og så blir han kastet ut i kulturelle labyrinter hvor veien ut er å erkjenne at man ingenting forstår. Denne innsikten er den globale journalistens første og siste vær-varsom-regel, men Kapuscinski bryter selv med den når han kommer med generaliserende påstander som: «Inderen er avslappet av gemytt, kineseren anspent og vaktsom».

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.