EKSPORT:  Thomas Dybdahl, her sammen med kollegene i det tidligere bandprosjektet National Bank, med bakgrunn fra blant annet Jaga Jazzist. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
EKSPORT: Thomas Dybdahl, her sammen med kollegene i det tidligere bandprosjektet National Bank, med bakgrunn fra blant annet Jaga Jazzist. Foto: Eirik Helland Urke / DagbladetVis mer

Reisestopp for norske musikere

Omlegging av systemet for støtte til utenlandsturnering er langt unna en løsning, og pengesummen er kuttet. Det rammer norske artister som Datarock, Jaga Jazzist og Thomas Dybdahl.

(Dagbladet): - Det norske markedet er for lite for alle musikerne som finnes i Norge i dag. Økningen i aktiviteten kommer hovedsakelig fra spilling utenlands, sier Tore Flesjø, leder i Norsk jazzforum.

Han får støtte fra Kenneth Andersen, som er manager for Thomas Dybdahl.

- Støttemidlene er veldig viktige, fordi det koster utrolig mye å lykkes der ute. Hvis Dagbladets opplystninger stemmer, er dette veldig alvorlig, sier Andersen.

Kutt i eksportmidler
Da statsbudsjettet for neste år ble lagt fram tidligere denne måneden, ble det klart at musikerordningen i Kulturrådet skulle økes med 7,3 millioner kroner. Dette ble gjort for å kompensere for bortfallet av Rikskonsertenes offentlige konserter, som er nedlagt. For å beholde disse midlene i landet, ble det bestemt at musikerordningen fra nå av skal gå til norske turneer.

Som erstatning er fire millioner satt av til en egen pott som skal gå til utenlandsturneer. Men da går i realiteten støtten til utenlandsturneer kraftig ned, sier Flesjø.

- Nesten 60 prosent av musikerordningen (på 12,4 millioner i år) går til utenlandssatsning. Hvis de bare overfører fire millioner, blir det for lite, sier Flesjø.

Dagbladet har gått gjennom tildelingene fra musikerordningen i fjor, som bekrefter Flesjøs anslag. Reduksjonen i støtte til utenlandsturnéer kan dermed bli i størrelsesorden 3 — 4 millioner kroner.

Næring vs. kulturformidling
Ansvaret for å fordele de fire millionene som er satt av til utenlandsturneer, er satt til to organisasjoner som har vært som hund og katt i norsk musikkliv: Musikkinformasjonssenteret (MIC) og Music Export Norway (MEN). Mens MIC tradisjonelt har stått for kulturutveksling, er MEN spisset mot næringstankegang.

Innen 1. desember har de to fått frist på seg til å lage en felles plan for en ny søknadsordning for utenlandsturneer.

Styreleder i MEN, Jørn Dalchow er forsiktig optimist.

- Vi er i startfasen med tanker og ideer om hvordan dette kan fungere. Det viktigste er å systemet oppe og går, for det er allerede artister som har søkt. Kanskje blir det aktuelt med en overgangsordning, sier styreleder i MEN, Jørn Dalchow.

Han er tydelig på at MEN har et annet fokus enn forhandlingspartneren.

- Vi har hatt god dialog med MIC i høst. Men oppdraget vårt, fra departementet og musikklivet, er tydelig. Vår primæroppgave er ikke kulturformidling, men å få penger tilbake til norske aktører som driver næringsvirksomhet rettet mot utlandet.