Reitans fargefyrverkeri

Kunstmaler Elling Reitan (51) rir på en bølge av framgang i sterke farger. Den tidligere læreren har fått innpass hos den kresne kunsteliten i New York.

Etter et liv som maler og lærer kan han for første gang leve godt av kunsten alene.

- Å få innpass hos viktige gallerister i New York ble et vendepunkt, sier Reitan. Nå stiller han ut i galleri A.B. i Oslo.

Bildene hans har farger som gløder og vibrerer. Fargene er så intense at de virker fengslende på meg der de lyser fra veggene i Galleri B.A. Nærmest fluoriserende.

Maleriene kan minne om en krysning mellom kitschmaler Odd Nerdrum og fotograf Knut Bry.

- Jeg har alltid vært glad i farger, og jeg legger ikke skjul på at jeg er inspirert av Oddemann (Nerdrum, red.anm). Men kanskje mer av Jens Johannessen og hans bruk av farger og skrapeteknikk.

Litteratur og filosofi

Bildene hans må også være inspirert av Salvador Dali, en av kunstens fremste surrealister. Så har Reitan også malt et stort portrett av den gamle mesteren. Universitetsbakgrunn med hovedfag og mellomfag i litteratur og filosofi setter også preg på bildene.

- Bildene er surrealistiske. Jeg er opptatt av sterk symbolbruk. Shakespeare og Kant betyr mye for meg, sier Reitan.

Som den eneste kunstneren i Norden er Reitan blitt invitert til å trykke to bilder i New York Fine Art Printing, verdens kanskje mest kjente litografiverksted. Der benyttes den såkalte Mixed Media metoden, som bla består av silketrykk, fargepålegg og håndkolorering av alle 150 eksemplarer. Andy Warhol var med på å utvikle denne teknikken.

Bilde i bilde

Typisk for Reitan er at hans malerier ofte består av flere, gjerne to, bilder i ett. De er forskjellig definert og helt atskilt. I midten er det ofte klassiske, nerdrumske mennesker, og rundt svever symboler sammen med dyr og frodige kvinner - alt i kraftige farger.

- Jeg vever flere virkeligheter sammen. Ideen har jeg fra Shakespeares «Hamlet»: The play within the play.

Reitans signatur er etter hvert blitt to silhuetter, formet som en hvit kvinne og en svart mann. Som to ying og yang-dråper som er strukket ut. De går igjen i alle hans bilder.

SUKSESS:- Å få innpass hos viktige gallerister i New York ble et vendepunkt, sier Elling Reitan.