Reklame for film om abortmotstander ble for sterk for Facebook

- Aldri vært borte i lignende.

(Dagbladet): Distributørene for filmen «En prest og en plage», som snart kommer på kino, fikk seg et lite sjokk da de prøvde å annonsere for sin egen Facebookside.

Kort tid etter at reklamen ble lagt ut på nettstedet, fikk de nemlig en melding fra Facebook med beskjed om at reklamen ikke var innenfor reglementet.

- Det kan virke som om Facebook mener alt som handler om Børre Knudsen i seg selv er negativt. Det er første gang jeg har vært borte i noe lignende, sier prosjektleder Jan Ingar Grindheim i Tour de Force til Dagbladet.

Abortmotstand Filmen tar for seg abortmotstander og prest, Børre Knudsens, og hans liv. Knudsen har i en årrekke vært en av Norges mest profilerte abortmotstandere, og har tidligere vært veldig kontroversiell for sine meninger og metoder.

I Facebooks standarssvar til Grindheim ramser de opp en rekke grunner til at annonsen kan være fjernet. Grindheim forstår ikke hva det skulle være som en for sterkt for det sosiele medienettstedet.

- Putter de annonsen i samme boks som rasisme? Kjønnsdiskriminering? Homofobi? Jeg forstår ikke hvordan annonsen skulle kvalifisere til noe slikt, sier Grindheim.

Støtende Grindheim sier filmen i seg selv ikke burde være nok til å innføre et annonseforbud.

- Filmen er i seg selv en eksistensiel dokumentar, som tar for seg personen Børre Knudsen. Hva som motiverer en mann til å gå til så ekstreme lengder for sin sak?

Reklame for film om abortmotstander ble for sterk for Facebook

- Er det noe innhold i filmen som noen kan oppfatte som støtende?

- Nei, det vil jeg ikke si. Den inneholder bilder fra aksjonene hans, men ingen av de mest grafiske virkemidlene hans er inkludert.

En talsperson for Facebook skriver følgende i en e-post til Dagbladet:

- Når reklamer blir klaget inn fra brukere vil Facebook gjennomgå reklamen og handle deretter. Det er retningslinjer for reklame på Facebook på samme måte det er retningslinjer for brukere. Det er ikke en enkel oppgave å lage regler for en plattform med over en milliard brukere, og i enkelte situasjoner vil noen sette spørsmålstegn ved reglene. Men i et vidt perspektiv er retningslinjene der for å øke sikkerheten for brukerne. 

Det var denne beskjeden Jan Ingar Grindheim fikk på Facebook i dag.
Det var denne beskjeden Jan Ingar Grindheim fikk på Facebook i dag. Vis mer