- Reklame i spill for en milliard dollar i 2010

«Anarchy Online» med videoannonser i dag.

• Er reklame i spill bra eller dårlig? Diskuter i spillbloggen!

(Dagbladet.no): At man kan finne reklame i spill er ikke noe nytt. I flere år har firmaer plassert produkter i dataspill som et markedsføringsgrep - vi har allerede sett agent Sam Fisher spise Airways-tyggis i «Splinter Cell» og Richard Burns heller i seg Red Bull etter løpene han gjennomfører i spillet sitt.

Men i dag skjer det noe nytt på reklamefronten i spillverdenen, melder Wall Street Journal.

Det amerikanske firmaet Massive har i lengre tid jobbet med muligheten for å vise reklamevideoer i dataspill - og i dag settes de virtuelle videoreklamene ut i det allerede reklamefinansierte norske online-rollespillet «Anarchy Online».

15-sekunders filmsnutter

- Dette er en ny æra for reklamering i spill, forteller produktsjef Jørgen Tharaldsen i Funcom, som har utviklet Anarchy Online.

- Vi har sammen med Massive kommet fram til en teknologi som gjør det mulig å plassere 15-sekunders filmsnutter i spillene, uten at det påvirker spillet ytelse i det hele tatt, sier Tharaldsen.

Det er flere store aktører som vil være på plass med videoannonser i «Anarchy Online» allerede i dag, en av de største er Panasonic. Allerede for et år siden solgte Massive inn stillbilde-annonser i spillet, noe som medførte at hele spillet ble gratis å spille - i motsetning til tidligere månedsavgifter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EN VIRTUELL STORBY: Det er ikke lenger uvanlig å finne reklame i de virtuelle storbyene i dataspill - og nå er videoreklamene på plass i Rubi-Ka i spillet «Anarchy Online». Foto: Funcom
EN VIRTUELL STORBY: Det er ikke lenger uvanlig å finne reklame i de virtuelle storbyene i dataspill - og nå er videoreklamene på plass i Rubi-Ka i spillet «Anarchy Online». Foto: Funcom Vis mer

- Setter pris på reklamen

- Det jeg var mest redd for da vi satte igang med reklame i «Anarchy Online», var at spillerne skulle reagere negativt. Men jeg kan med hånda på hjertet si at ikke ble slik - vi har bare fått positive tilbakemeldinger. Hovedgrunnen til dette er selvfølgelig at de får spillet gratis, men det har vist seg at spillerne også setter pris på at det kommer litt farge og liv på veggene i byen, der det før var grått og kjedelig, forteller Tharaldsen.

Ettersom hovedgruppen av de som spiller dataspill sammenfaller med den mest attraktive kjøpegruppen - menn mellom 18 og 34 år - har det ikke vært mangel på tunge aktører som vil bruke markedsføringspenger på spillet.

- En milliard dollar i 2010

Ifølge Wall Street Journal vil markedet for reklame i spill være oppe i 92 millioner dollar i løpet av 2008, bare i USA.

- Det er en forsiktig antagelse, vi har fått tall fra samme analyseselskap som viser at det vil bli langt større enn som så. Allerede i 2009 anslås markedet til å være på 734 millioner dollar, og Massive anslår selv at det vil være på én milliard dollar i 2010, forteller Tharaldsen, og legger til:

- Allerede i dag er markedet for TV-annonsering rettet mot unge menn på ti milliarder dollar, og det er ikke utenkelig at vi kan oppnå en tidel i av det i spillannonsering innen 2010.

På barnestadiet

- Alt dette er fortsatt bare tall på papiret, og det er ingen som vet hvordan spillbransjen vil se ut om fem år. Men det som er helt sikkert er at vi går en interessant tid i møte, med en markedsplass som nå bare er på barnestadiet, sier Tharaldsen.

Men det er ikke bare gull og grønne skoger det snakkes om. Massive vet ennå ikke i hvilken grad folk vil stoppe opp og faktisk se seg gjennom hele reklamen - derfor tar de bare betalt for de reklamene som spilleren ser gjennom (filmsnutter starter når spilleren nærmer seg «skjermen», men stopper om han beveger seg vekk fra den). Foreløpig er det også kun snakk om online-spill på PC, men Massive jobber med å få innpass også på konsollspill.

- Det gjenstår jo selvfølgelig også å se hvordan spillerne tar imot reklame i en slik skala i spillene sine. Det jeg frykter aller mest er at det skal bli som på TV - at man opplever reklamen som et plagsomt element, som trekker fokuset vekk fra det man i utgangspunktet har lyst til å oppleve, sier Tharaldsen.

• Er reklame i spill bra eller dårlig? Diskuter i spillbloggen!

TUNGE AKTØRER: Intel er blant de pengesterke bedriftene som tidligere har kjøpt reklameplass i «Anarchy Online».
OGSÅ FIKTIVT: Mange spill har reklameplakater for fiktive firmaet og produkter, som et ledd i historiefortellingen - eller som et humoristisk avbrekk.