Reklame midt i filmen

Regjeringen gir etter for TV2s krav om liberalisering av reklamelovgivningen. I statsråd fredag vedtok regjeringen å åpne for reklameavbrudd i filmer på tv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hvis endringene blir vedtatt, vil et reklameavbrudd erstatte dagens ordning, som tillater reklame i avbrudd som er lengre enn 20 minutter. Det er for så vidt bra å slippe å se på værmelding midt i filmen, men liberaliseringen bryter det viktige prinsippet om å legge reklamen mellom programmene.

  • Endringene ble først annonsert av kulturminister Valgerd Svarstad Haugland under Nordiske tv-dager i Bergen i juni.
Kristelig Folkeparti var tidligere sterkt imot reklameavbrudd i film, men har tydeligvis ombestemt seg: «Mitt argument den gangen var at reklameavbrudd i spillefilm bryter opp en kunstnerisk helhet. Men dette er ikke noe sterkt prinsipp for meg,» sier partiets mediepolitiske talsmann Ola T. Lånke til Dagens Næringsliv (DN). Prinsippet er imidlertid viktig for norske og internasjonale filmregissører, som ser reklameavbrudd som en grov krenkelse av åndsverkloven. Akkurat som komponister ville reagert hvis deres stykker ble avbrutt av bleiereklame.

  • I et forsøk på å argumentere for reklameavbrudd i film uttalte daværende statssekretær i Kulturdepartementet Roger Ingebretsen at pausen var et gode for alle parter.
«Vi innfører det vi på nordnorsk kaller en 'tissepause'-regel, der det skal være lov med et reklameavbrudd i filmen. TV2 kan dermed tjene mer penger, samtidig som folk kan gå på do eller sette på kaffe. Det er et sosialdemokratisk kompromiss mellom behov for kapital og en viss styring,» sa han til DN i fjor høst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer