En reklamekampanje fra nettapoteket Farmasiet skaper raseri hos Norges Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet.
Bakgrunnen er en reklamefilm fra Farmasiet som viser en kunde på et apotek som skal kjøpe stikkpille for underlivssopp. Den apotekansatte «Solveig» roper deretter høyt i lokalet til en ansatt hva kunden skal ha.
Farmasiets budskap med reklamen er: «Du trenger ikke Solveig når du har sopp», og apotekkjeden oppfordrer kundene til heller å handle apotekvarer på nett.
Kampanje omtalte saken først.

Raser mot reklame: - Smakløst
- Framstilles som ufyselige
Etter reklamen gikk på lufta har den provosert både Norsk Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet.
Leder i Norges Farmaceutiske Forening, Urd Andestad, går kraftig ut mot reklamefilmen i en pressemelding.
- Reklamen er ikke en humoristisk framstilling eller et godlynt lite spark. Den framstiller apotekansatte som ufyselige, uhøflige og ufølsomme mennesker, uttaler Andestad, i en pressemelding.
Hun legger til at oppførselen til den apotekansatte i reklamen på «ingen måte er akseptabel» i et apotek eller andre helseinstitusjoner. Hun poengterer også at det bryter med helsepersonelloven.
- Reklamen kunne lagd et poeng av utformingen eller størrelsen i et fysisk apotek, men velger istedenfor å lage en reklame med oppførsel som ikke hører hjemme i apotek, og som ikke noe helsepersonell vil gjenkjenne seg i, sier Andestad i pressemeldingen.
Leder i Farmasiforbundet, Bodil Røkke, er også svært kritisk til reklamen.
- Denne reklamen framstiller apotekansatte så misvisende og tramper på vår yrkesstolthet. Det måtte vi adressere, sier Røkke.


- I strid med regelverket
- Glimt i øyet
Driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet, Stig Henning Pedersen, har uttalt seg om kritikken overfor Kampanje.
- Reaksjonene blant våre farmasøyter og apotekteknikere, er positive. Noe som er utrolig viktig for oss. At vi får reaksjoner når vi prøver å utfordre i en så etablert bransje som apotek, er ikke så overraskende egentlig, og vi var forberedt på at det kunne komme, uttaler Pedersen til Kampanje.
Han legger til at farmasøyter gir viktige helseråd til befolkningen, både på nett og på apotek.
- Gjennom kundeundersøkelser vet vi at diskresjon er viktig for kunden og en av fordelene med nettapotek, men at mange opplever at man får råd man ikke trenger i fysiske apotek. Det ønsket vi å sette på spissen med Solveig-filmen. Fra vår side er dette gjort med en god dose humor og glimt i øyet, og vi har ikke ment å tråkke noen på tærne, sier Pedersen til Kampanje.

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!