Reklame slaktes:
- Ikke akseptabelt

En reklame fra apotekkjeden Farmasiet setter sinnene i kok.

SLAKTES: Farmasiets nye reklamefilm får kraftig kritikk av Norges Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet. Foto: Skjermdump fra reklamen
SLAKTES: Farmasiets nye reklamefilm får kraftig kritikk av Norges Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet. Foto: Skjermdump fra reklamen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En reklamekampanje fra nettapoteket Farmasiet skaper raseri hos Norges Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet.

Bakgrunnen er en reklamefilm fra Farmasiet som viser en kunde på et apotek som skal kjøpe stikkpille for underlivssopp. Den apotekansatte «Solveig» roper deretter høyt i lokalet til en ansatt hva kunden skal ha.

Farmasiets budskap med reklamen er: «Du trenger ikke Solveig når du har sopp», og apotekkjeden oppfordrer kundene til heller å handle apotekvarer på nett.

Kampanje omtalte saken først.

- Framstilles som ufyselige

Etter reklamen gikk på lufta har den provosert både Norsk Farmaceutiske Forening og Farmasiforbundet.

Leder i Norges Farmaceutiske Forening, Urd Andestad, går kraftig ut mot reklamefilmen i en pressemelding.

- Reklamen er ikke en humoristisk framstilling eller et godlynt lite spark. Den framstiller apotekansatte som ufyselige, uhøflige og ufølsomme mennesker, uttaler Andestad, i en pressemelding.

Hun legger til at oppførselen til den apotekansatte i reklamen på «ingen måte er akseptabel» i et apotek eller andre helseinstitusjoner. Hun poengterer også at det bryter med helsepersonelloven.

- Reklamen kunne lagd et poeng av utformingen eller størrelsen i et fysisk apotek, men velger istedenfor å lage en reklame med oppførsel som ikke hører hjemme i apotek, og som ikke noe helsepersonell vil gjenkjenne seg i, sier Andestad i pressemeldingen.

Leder i Farmasiforbundet, Bodil Røkke, er også svært kritisk til reklamen.

- Denne reklamen framstiller apotekansatte så misvisende og tramper på vår yrkesstolthet. Det måtte vi adressere, sier Røkke.

KRITISKE: Leder i Farmasiforbundet, Bodil Røkke og leder Norges Farmaceutiske Forening, Urd Andestad, er svært kritiske til reklamefilmen fra Farmasiet. Foto: Vetle Daler/Parat.
KRITISKE: Leder i Farmasiforbundet, Bodil Røkke og leder Norges Farmaceutiske Forening, Urd Andestad, er svært kritiske til reklamefilmen fra Farmasiet. Foto: Vetle Daler/Parat. Vis mer

- Glimt i øyet

Driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet, Stig Henning Pedersen, har uttalt seg om kritikken overfor Kampanje.

- Reaksjonene blant våre farmasøyter og apotekteknikere, er positive. Noe som er utrolig viktig for oss. At vi får reaksjoner når vi prøver å utfordre i en så etablert bransje som apotek, er ikke så overraskende egentlig, og vi var forberedt på at det kunne komme, uttaler Pedersen til Kampanje.

Han legger til at farmasøyter gir viktige helseråd til befolkningen, både på nett og på apotek.

- Gjennom kundeundersøkelser vet vi at diskresjon er viktig for kunden og en av fordelene med nettapotek, men at mange opplever at man får råd man ikke trenger i fysiske apotek. Det ønsket vi å sette på spissen med Solveig-filmen. Fra vår side er dette gjort med en god dose humor og glimt i øyet, og vi har ikke ment å tråkke noen på tærne, sier Pedersen til Kampanje.

NY DRIKK: En nytt reklame-samarbeid mellom Lindsay Lohan og Pepsi vekker sterke reaksjoner. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer