- Reklame som show? Det er jo helt absurd, det!

- Å sende en time med reklame som underholdning på lørdagskvelden er en seier for den gode reklamen, mente programleder Paal Tarjei Aasheim etter gårsdagens tv-sendte jippo.

- Men det er jo egentlig helt absurd, sier han.

Reklamen er altså blitt så stuerein at den kan serveres i beste sendetid en lørdagskveld, riktignok godt hjulpet av et knippe artister. Reklamens fremste oppgave er å bli lagt merke til - for så å selge et produkt. Og TV2 tok alle mulige sjokkeffekter i bruk for å by fram produktet Gullfisken i går kveld.

Puppedamer

Det begynte med Helge Hammelow-Berg og fire puppedamer, og gikk raskt over i vulgærshow med Alex Rosén, hasjreklame, en dæsj konge-, homo- og innvandrerhets, og en Gry Jannicke Jarlum med englevinger og reprise på «Svake mennesker».

Og - som programleder Aasheim så treffende og selvironisk sa det: Det er dere der hjemme som lar dere påvirke av reklamen, det.

Til og med prisutdeler Aud Schønemann, presentert som hele Norges gangsterkone Valborg, fikk lagt inn reklame for «Olsenbandens siste stikk» før hun delte ut Gullfisken. Den gikk fra folkejuryen til New Deal og Norsk Tipping for «Replay», bedre kjent som «Værdal'n».

Samtaleemne

Det var knapt noen overraskelse at det var Lotto-millionæren som stakk av med seieren til slutt. Også Kjetil Try, som selv var nominert, måtte innrømme at «Værdal'n» måtte regnes som favoritt.

Når en reklamesnutt på noen sekunder blir samtaleemne blant folk flest, har både reklamebyrået og selskapet bak produktet skutt gullfuglen - og i dette tilfellet også Gullfisken. Etter seks Sølvfisker ble det endelig fullklaff for Norsk Tipping.
Bak vinnerfilmen står Cecilie Thue, Eivind Moe og Ivar Vereide fra New Deal - med Martin Asphaug som regissør.

Mange ringte

I fjor så en halv million mennesker Gullfisk-showet, og det er grunn til å tro at tallet ikke ble lavere i år. 81500 mennesker ringte inn for å stemme på sin favoritt, og det var bare smil å se blant TV2-folkene som hastet fram og tilbake i Chateau Neuf.

MED ENGLEVINGER: Gry Jannicke Jarlum framførte sin gamle hit «Svake mennesker» for første gang på mange år under Gullfisken.
KASTET GLANS: TV2s værdame Elin Tvedt var på plass.
GULLFISKEN: «Replay» eller «Værdal'n» stakk av med Gullfisken.
TØFT PARTI: Dagbladets reklamefilm, laget av programleder Paal Tarjei Aasheim, ble slått ut av «Værdal'n» i semifinalen.
SJOKKÅPNING: Helge Hammerlow-Berg ble overfalt av fire puppedamer da han ville kuppe Gullfisken.