SKAPER ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner har skapt enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SKAPER ENGASJEMENT: Skuespiller Kristoffer Joner har skapt enormt engasjement med sin Facebook-refs av innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Kristoffer Joner på Facebook

Reklamebyrå sto bak Kristoffer Joners Listhaug-oppgjør

Reklamebyrået Anorak står bak Joners Facebook-kampanje.

(Dagbladet): I går publiserte skuespiller Kristoffer Joner sin aller første oppdatering på Facebook.

I innlegget refser han innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) politikk, og oppfordrer folk til å donere 100 kroner til NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere).

Innlegget ble på kort tid delt tusenvis av ganger, og hadde på få timer samlet inn 1,3 millioner kroner til NOAS.

Joner og NOAS står imidlertid ikke alene bak kampanjen, men har fått hjelp av reklamebyrået Anorak.

Det var NRK som først omtalte saken.

Venn med Joner

Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i NOAS, sier til Dagbladet at Anorak opprinnelig skulle hjelpe dem med en julekort-kampanje, da tilfeldigheter ville at historien skulle ta en ny dreining.

- En i Anorak er venn med Kristoffer Joner. De hadde snakket om asylpolitikk og Listhaug, og Joner vurderte å gå ut og reagere på det. Vi ble kontaktet og spurt om vi kunne tenke oss å være formål hvis han gikk ut og reagerte, noe vi sa ja til, forteller Austenå.

Hun opplyser at NOAS ikke har betalt Anorak for verken julekort-kampanjen eller Joner-innlegget, og sier at avtalen i utgangspunktet var at reklamebyrået skulle gjøre førstnevnte kampanje pro bono - gratis.

- Hva tenker du om retninga Anorak-samarbeidet har tatt?

- Det er veldig spennende for oss. Det er flott at en person som Kristoffer Joner har engasjert seg. Det er tydelig at han har truffet en nerve, sier Austenå.

- Profesjonell hjelp

Hun røper at det klokka 06.30 i dag tidlig var registrert 26 000 donasjoner - noe som tilsvarer 2,6 millioner kroner.

- Tror du folk vil føle seg lurt når de får vite at et reklamebyrå har bidratt til Joners Facebook-innlegg?

- Nei. Det er et engasjement fra Joner. Han har fått profesjonell help til noe han ikke kan, nemlig å legge ut en post på Facebook. Hele hans poeng var å snu den måten Sylvi Listhaug liker og deler en politikk som har dramatiske konsekvenser. Han ville snu dette 180 grader og bruke det til noe positivt, sier Austenå.

- Han har fått proff hjelp til å gjøre det på en skikkelig måte. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk skal reagere på det. Det er som å be en proff fotograf ta et godt bilde.

Dagbladet har forsøkt å få en kommentar fra Anorak, foreløpig uten å lykkes.