Reklameforsker skrev falsk kronikk

Lurte Dagbladet opp i stry med falsk Try.

MANNEN BAK KRONIKKEN: Runar Døving jobber ved Markedshøyskolen og har tidligere jobbet i Statens institutt for forbruksforskning. Han synes kronikken er helt grei, selv om den er skrevet i en annens navn, men han er litt skuffet over at det ble debatt om personene og ikke innholdet i kronikken. Foto: SIV SEGLEM
MANNEN BAK KRONIKKEN: Runar Døving jobber ved Markedshøyskolen og har tidligere jobbet i Statens institutt for forbruksforskning. Han synes kronikken er helt grei, selv om den er skrevet i en annens navn, men han er litt skuffet over at det ble debatt om personene og ikke innholdet i kronikken. Foto: SIV SEGLEM Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Det var forbruksforsker Runar Døving som utga seg for å være den kjente reklameskaperen Kjetil Try i en falsk kronikk i Dagbladet i helgen.

I korte trekk skal Try i innlegget ha hevdet at reklamen ville redde Norge fra finanskrisen, ikke alle milliardene som sprøytes inn i bedrifter og banker.

Årsaken er at reklame utløser forbruk, noe som er viktig i disse dager for å holde hjulene i gang.

Bevisst valgValget av Try som avsender av budskapet skyldes at han er profilert og fordi han er kjent som Arbeiderparti-mann og fordi han har et svært nært forhold til statsministeren.

Etter Dagbladets fadese i helgen, gikk både Kjetil Try og statsminister Jens Stoltenberg ut og tok avstand fra den falske kronikken.

Try syntes ikke noe om å bli misbrukt, mens Jens Stoltenberg bekreftet at Try hadde ringt ham og sagt at hans venn ikke sto bak innholdet i teksten, som kunne oppfattes som kritikk av Arbeiderpartiet og regjeringen.

Tok mannen ikke ballenI en epost Dagbladet mottok sent i går kveld, skriver Døving.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer