MANNEN BAK KRONIKKEN: Runar Døving jobber ved Markedshøyskolen og har tidligere jobbet i Statens institutt for forbruksforskning. Han synes kronikken er helt grei, selv om den er skrevet i en annens navn, men han er litt skuffet over at det ble debatt om personene og ikke innholdet i kronikken. Foto: SIV SEGLEM
MANNEN BAK KRONIKKEN: Runar Døving jobber ved Markedshøyskolen og har tidligere jobbet i Statens institutt for forbruksforskning. Han synes kronikken er helt grei, selv om den er skrevet i en annens navn, men han er litt skuffet over at det ble debatt om personene og ikke innholdet i kronikken. Foto: SIV SEGLEMVis mer

Reklameforsker skrev falsk kronikk

Lurte Dagbladet opp i stry med falsk Try.

(Dagbladet.no): Det var forbruksforsker Runar Døving som utga seg for å være den kjente reklameskaperen Kjetil Try i en falsk kronikk i Dagbladet i helgen.

I korte trekk skal Try i innlegget ha hevdet at reklamen ville redde Norge fra finanskrisen, ikke alle milliardene som sprøytes inn i bedrifter og banker.

Årsaken er at reklame utløser forbruk, noe som er viktig i disse dager for å holde hjulene i gang.

Bevisst valg
Valget av Try som avsender av budskapet skyldes at han er profilert og fordi han er kjent som Arbeiderparti-mann og fordi han har et svært nært forhold til statsministeren.

Etter Dagbladets fadese i helgen, gikk både Kjetil Try og statsminister Jens Stoltenberg ut og tok avstand fra den falske kronikken.

Try syntes ikke noe om å bli misbrukt, mens Jens Stoltenberg bekreftet at Try hadde ringt ham og sagt at hans venn ikke sto bak innholdet i teksten, som kunne oppfattes som kritikk av Arbeiderpartiet og regjeringen.

Tok mannen ikke ballen
I en epost Dagbladet mottok sent i går kveld, skriver Døving.

«Tanken var å lufte et klassisk argument som ikke kommer fram, altså at reklame er viktig for forbruk, som igjen er avgjørende for vekst. I oppgangstider snakker man om å begrense vekst, mens nå er den debatten borte», skriver Døving i eposten som er sendt fra lureadressen kjetiltry@gmail.com.

Selv om den falske kronikken kom på trykk og har vært et gjennomgangstema i norske medier siden lørdag, så er ikke Døving helt fornøyd med utfallet av saken. Bakgrunnen er at media har vært mer opptatt av de kjente navnene som var knyttet til kronikken, og ikke selve innholdet i den.

Kjetil Try har tatt avstand fra kronikken, men Døving mener at Try faktisk støtter mye av budskapet i den.

OFFERET: Kjetil Try likte dårlig å bli brukt i en falsk kronikk. Foto: LARS EIVIND BONES
OFFERET: Kjetil Try likte dårlig å bli brukt i en falsk kronikk. Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer