Reklamen pirrer mest

Førti prosent så Superbowl i går på grunn av reklamen.

Noen hundre millioner amerikanere verden over var benka foran TV-skjermen. Årsaken var den årlige Super Bowl-finalen i amerikansk fotball. Men ikke alle er like interessert i sporten.

Hele 40 prosent sier de ser på TV-sendingene, som varer i fire timer, på grunn av reklamen. Tallene kommer fra en studie som markedsføringsselskapet Insight Express nylig gjorde.

Det påvirker selvsagt prisene. En reklameplass på 30 sekunder i sendinga til ABC Global koster rundt 2 millioner dollar hver. I fjor ble det solgt 61 slike plasser. Det blir noen kroner tilsammen.

Det var dotcom-selskapene som dominerte finalen totalt i år 2000. Nå er det bare noen få nettselskaper igjen. De gamle merkevarene er tilbake. Øl, biler, klær, kredittkort og leskedrikker.

Budweiser er et av selskapene som nærmest er synonymt med Superbowl.

- Du ser nesten på bare på for få med deg Budweiser-reklamene, siden du vet at de kommer til å være gode, sa Jason Cram til lokalavisa Shreveport Times.

Selskapets reklamefilmer er behørig lagt ut på nettet. De kan jo være eksotisk nok å se på for oss som har forbud mot alkoholreklame. Ifølge avisa Toronto Star, har Anheuser-Bush, som selger Budweiser dratt på skikkelig. De kjøpte fem minutter reklametid.

Men også Levi Strauss slår på stortromma. Dongeribukser verd 150.000 dollar ble loddet ut. Vi snakker om bukseknapper i hvitt gull med diamanter, og vi snakker om merker i rent gull. Dessuten lå det hard valuta i lommene på buksa.

Ellers gjelder det å spa på med kjendiser. Ozzy Osbourne reklamerte for Pepsi. Daimler-Crysler satset på Celine Dion mens Michael Jordan og Jackie Chan reklamerte for Hanes T-skjorter. Willie Nelson var også med og reklamerte for barberskum fra H&R Block.

Hollywood benyttet anledningen til å kjøre premiere for reklamefilmer for sine kommende storproduksjoner. Scener fra The Hulk, de to nye Matrix-filmene Reloaded og Revolutions, og flere andre ble vist.

Vanligvis er det femten prosent som zapper bort reklamen på fernsyn. Målinger som er gjort viser at nesten ingen hopper over pausene i Superbowl.

Alle reklamefilmene finner du her (eller her).

PS: Hvis du mot formodning skulle være interessert i kampen, får du ta en titt på denne artikkelen istedet.

<B>MONSTER</B> Nettselskapet Monster.com lagde denne reklamfilmen om en trailer som raste vilt rundt. Fagforeniga for truckførere var ikke spesielt fornøyd med det.
<B>BUD:</B> Budweiser var godt synlig på stadioen da Gwen Stefani fra No Doubt underholdte.
<B>OUSBOURNES:</B> Kjente fjes fra familien til avdanka rocker Ozzy Osbourne prøver å få deg til å kjøpe den nye sitron-Pepsien.