- Reklameregler gir OL i opptak

TV2 har fått en rekke klager på at kanalen sender OL-øvelsene i opptak og ikke direkte. Selv skylder TV2 på stivbeinte reklameregler, men møter ingen forståelse i Kulturdepartementet.

- Reklamereglene er ikke laget for store mesterskap som OL og lange sendinger. Det oppleves som frustrerende, sier TV2s sportssjef Bjørn Taalesen.

Da Kule-Kari sto på toppen av kuleløypa i andre omgang, hadde hun i virkelighetens verden for lengst vunnet Norges første OL-gull i Salt Lake City. Herrenes utfor ble også sendt i opptak, det samme ble deler av skøytesendingene.

TV2 velger å fjerne vignetten «direkte» øverst til høyre på skjermen når de ikke sender direkte.

En rekke tv-seere har ringt TV2 og Dagbladet for å få forklaring på hvorfor kanalen ikke sender direkte.

Kompliserte reklameregler

TV2 må i dag forholde seg til et komplisert reklameregelverk, mens TV3 kan sende reklame når og hvor mye de vil. Kanalen er underlagt andre konsesjonskrav, siden de sender fra London.

TV2 kan bare sende reklame i 12 minutter per time, og får ikke lov til å bryte av hele programflater. Statens medieforvaltning er nøye med stoppeklokka.

20. januar 2000 fikk TV2 forandret reklamereglene: I stedet for å starte klokka hver gang idet første reklameinnslag blir sendt, ble TV2 og tidtakerne i medieforvaltningen enige om å starte klokka hver klokketime. Dermed står TV2 i dag langt friere til å sende reklamen når de vil, men det er ikke godt nok, mener TV2s sportssjef Taalesen.

- Problemet er at ingen tv-sendinger er like. Spesielt gjør reklameregelverket direktesendinger vanskelige. Vi forsøker å unngå at seerne lider på grunn av dette. Men vi har ingen annen mulighet for å tjene penger enn på reklame, sier Taalesen.

Dårlig unnskyldning

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland reiser i dag til Salt Lake City for å se OL direkte. Ekspedisjonssjef Roy Kristiansen i Kulturdepartementet (KD) har lite til overs for TV2s forklaring på hvorfor de ikke sender direkte.

- Dette har ikke noe med reklamereglene å gjøre, sier Kristiansen i KD.

Han sier at TV2 må forholde seg til de reglene som finnes, og at de gir rom for å sende direkte når kanalen selv vil.

TV2 satser hele 49 millioner kroner på OL i Salt Lake City. Av dette er 27 millioner TV2s andel av utgiftene til senderettigheter. Kanalen økte i fjor kostnadene med 127 millioner kroner i forhold til året før, og kanalens årsresultat endte på begredelige minus 28 millioner kroner.

Under OL har TV2 valgt å følge stort sett samme sendeplan i beste sendetid som ellers i året med nyheter, aktuelt og serier.

Direktesendinger med alpint, snowboard og skøyter går etter nyhetssendingene klokka 21. Både TV2 og NRK kan i tillegg sende ishockey, curling og bobsleigh direkte på nattetid.

MEDALJESANKER: Lasse Kjus bidro til norsk medaljerush da han kjørte ned til sølv i herrenes utfor. Men sendinga fra alpinrennet ble sendt i opptak på TV2.