Rekord for norske tv-serier

Hvorfor? «Torpedo»-skaperen svarte deg.

(Dagbladet.no): Stadig flere omtaler tv-serier som «den nye filmen». Amerikanske serier som «The Sopranos», «24» og «Lost» er noen få av mange og stadig flere tv-baserte kvalitetsserier som samler seere i stort antall.

Også her hjemme er de norskproduserte tv-seriene på frammarsj. I første uke av februar ble norske tv-dramaer sett av 4,9 millioner - til sammenligning ble norske kinofilmer sett av 2,9 millioner i løpet av hele fjoråret, melder Aftenposten.

- Det som er så spennende er ikke bare at folk ser på tv, men at de også ser på bra ting, forteller Trygve Allister Diesen, manusforfatter av den nylig avsluttede TV 2-serien «Torpedo» til Dagbladet.no.

Filmatiske virkemidler

Søndag kveld satt 554.000 nordmenn benket foran siste av totalt fire episoder av «Torpedo». Her fulgte vi Jørgen Langhelle som pengeinnkreveren Terje i en heseblesende kamp på liv og død.

I likhet med NRK-serien «Kodenavn: Hunter» benyttet serien seg sterkt av filmatiske virkemidler - det vi fikk se på tv-skjermen kunne like gjerne vært vist fram på et kinolerret.

- «Torpedo» ga meg mulighet til å lage tv slik jeg alltid har hatt lyst til. Veldig tidlig trodde TV 2 på ideen, og kombinert med støtten fra Norsk filmfond kunne vi jobbe på en måte der vi måtte tenke på hvordan vi måtte begrense oss i stedet for å justere tankene på grunn av begrensinger, forteller Allister Diesen, som har jobbet med «Torpedo»-manuset i hele ti år.

Han mener at den økende populariteten til tv-serier i Norge ikke er tilfeldig:

«TORPEDO»: Aksel Hennie og Jørgen Langhelle spilte begge i TV 2-serien «Torpedo» - en av mange populære norske tv-serier som produseres om dagen. Foto: TV 2
«TORPEDO»: Aksel Hennie og Jørgen Langhelle spilte begge i TV 2-serien «Torpedo» - en av mange populære norske tv-serier som produseres om dagen. Foto: TV 2 Vis mer

- Det har vært en bevisst satsing en god stund å samle film og tv til ett miljø. Det er ikke lenger vanskelig å krysse grensen over fra det ene mediet til det andre, og samarbeidet mellom de to er noe som har kommet begge til nytte, sier Allister Diesen.

- Dobbel effekt

Dette er noe som også kommer til syne når man ser på rollebesetningen i tv-seriene. Skuespillere som tidligere bare var å se på kinolerret eller teaterscener dukker i økende grad opp i rene tv-produksjoner.

- Skuespillerne får gjerne en dobbel effekt, de får vist seg fram og kan bli «folkekjære» på mer enn en arena. Vi er heldige som nå har en hel generasjon med stjerner som like gjerne kan opptre på teater som på tv, forteller han.

Allister Diesen har bakgrunn fra både film- og tv-verdenen. Hans film «Tyven Tyven» (også med Jørgen Langhelle) ble valgt ut som Norges bidrag til Oscar-vurdering, han ble Amanda- og Gullrute-nominert for en «Hotel Cæsar»-episode, og regisserte «Mørkets Øy» med Sofie Gråbøl i hovedrollen - hun er for tiden aktuell i NRK-serien «Forbrydelsen».

For tiden jobber han på Filmskolen i Lillehammer, og nettopp denne skolen mener han skal ha sin del av æren for oppturen i norsk film- og tv-bransje.

- Filmskolen har vært viktig, og de mange unge talentene som utdannes her legger også press på de som er eldre i bransjen. Og når det blir mer å gjøre, og flere produksjoner, da øker også kvaliteten på det som lages. Samtidig har flere folk fått muligheten til å få erfaring over tid, og det er blitt mer rom for at det faktisk er lov å feile en gang i blant, sier Allister Diesen til Dagbladet.no.

Send inn spørsmål!

Han er ikke i tvil om at dagens trend vil fortsette.

- Samarbeidet mellom film og tv vil utvilsomt fortsette, og dermed kan vi produsere bra ting til et kresent publikum. Når folk nå er blitt så godt vant med de amerikanske seriene, er det opp til oss å kunne tilby noe som er minst like bra.

I dag var Allister Diesen på nettmøte på Dagbladet.no. Les hva han svarte under.

SKREV MANUS: Trygve Allister Diesen skrev manuset til «Torpedo». Han mener at det kommer mye spennende ut av samarbeidet mellom tv- og film-miljøer. Nå svarer han deg på nettmøte.