Rekordstart for Karl

Det ble kakefest og jubellunsj i TV2 i Bergen i går. MMIs seertall for premieren på «Karl & co.» lyder på 957 957. Hos produsent Tore Ryen var det ikke antydning til feiring. - Nei, men det er klart det er hyggelig, sier Ryen nøkternt.

- Det er ikke ofte vi kan skilte med en markedsandel på 64,5 prosent, men «Karl & co.» klarte det, stråler informasjonssjef Rune Indrøy, og sender en takk både til produsent Tore Ryen og TV2s hyperaktive PR-lag.

Informasjonssjefens løfter om kake til medarbeiderne ble svært godt mottatt. Men så var det også mange gode grunner til å feire.

Rekord

 TV2 har aldri hatt høyere seertall på noen premiere.

 «Mot i brøstet» hadde 312 528 seere på første episode.

 Den mest sette episoden av «Mot i brøstet» hadde 975 502 seere. Rekorden ble satt 17. mars i fjor. Hvor lenge blir den stående?

- Det blir feil å sammenlikne seertallene for de første episodene av «Mot i brøstet» med «Karl & co.». «Karl» er en spin-off, og «Mot i brøstet» brøytet veien for den nye serien. Seertallene er likevel over all forventning, og våre forventninger var høye i utgangspunktet, røper Indrøy.
- Konseptet er så bra og serien har så mange kjente fjes at vi var trygge på suksess.

- Når inngår dere avtale med Tore Ryen om flere sesonger av «Karl & co.»?

- Det vet jeg ikke. Men jeg vil tro Tore Ryen er interessant for oss i TV2 i mange år framover, slutter Rune Indrøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vil se millionen

I Tore Ryens Komi-Studio ble det jobbet som på en vanlig tirsdag. Sjefen sjøl jobbet med manus og snakket med TV2 i telefonen. - Joda, de er fornøyde, knegger han.

Så langt har Tore Ryen bare skrevet kontrakt med TV2 om 15 episoder av serien «Karl & co.».
- Den skal fornyes i løpet av få uker. Tror ikke det blir noe problem nå, sier suksessprodusenten. Han ser ingen grunn til å holde gleden over seertallene for seg sjøl.

- Nei, der er jeg den reineste olympier! Dette var kjempemoro, og veldig inspirerende. Vi får bare prøve å fortsette med å innrette oss etter publikums ønsker. Det er de som er sjefene.

- Er én million seere neste mål nå?

- Ja! Det tror jeg neimen ingen andre har klart i norsk fjernsyn på en mandagskveld. Jeg ble fortærende irritert da «Mot i brøstet» bare nådde 975 000. Det er én million som er gulrota nå, tilstår Ryen.

Da er det mulig han slår til med en liten feiring.

SUKSESS: De har funnet oppskriften på en knallsuksess; Nils Vogt, Harald Heide Steen jr. og Knut Lystad.
Nils Vogt