POPULÆRE: Suzanne Paalgaard (Turte) og Mikkel Gaup (Tvilling) trekker seere som aldri før. Foto: NRK
POPULÆRE: Suzanne Paalgaard (Turte) og Mikkel Gaup (Tvilling) trekker seere som aldri før. Foto: NRKVis mer

Rekordtall for «Jul i Blåfjell»

Aldri hatt så mange seere.

(Dagbladet.no): I år sender NRK «Jul i Blåfjell» som barne tv-julekalender for fjerde gang, ni år etter premieren.

En skulle kanskje tro at en reprise ville ha problemer med å trekke like mange seere som en rykende fersk innspilling. Men ikke når det gjelder barne-tv.

90 prosent treff
Hittil i desember kan «Jul i Blåfjell» skryte av en markedsandel på hele 90 prosent i målgruppa, barn mellom åtte og elleve år. Hele 236 000 barn følger serien hver dag, på NRK1 og NRK Super.

- Markedsandelen for målgruppa er langt bedre enn for eksempel «Nytt på nytt», sier NRKs forskningsansvarlig Kristian Tolonen.

Forrige gang NRK sendte serien, i 2004, var seertallet 198 000, og markedsandelen 86 prosent. Og da den ble sendt for første gang i 1999, var tallet 154 000 og en andel på 83 prosent.

- Det som er fascinerende, er at det er mye tøffere konkurranse om barns oppmerksomhet enn før. Også markedsandelene til barne-tv har blitt lavere. Men her er vi tilbake på nivået fra da NRK ikke hadde konkurranse i det hele tatt, sier Tolonen.

Han mener seertallene tyder på at «Jul i Blåfjell» har blitt en del av juletradisjonen for seerne, på samme måten som for eksempel «Tre nøtter til Askepott» på julaften. I tillegg til barna, har også 400 000 voksne sett serien hver dag i år.

Ny serie i 2011
- Forrige uke var over all forventning. Det er ikke ofte vi ser slike tall, så dette er kjempehyggelig, sier NRK Super-sjef Vibeke Fürst Haugen.

- Det er jo sånn at jul og desember er NRK-tid for mange familier. Og «Jul i Blåfjell» er en serie som treffer bredt. Men jeg må innrømme at vi ble overrasket da vi så tallene, legger hun til.

- Dette betyr vel at det ikke er siste gang «Jul i Blåfjell» er julekalender på NRK?

- Det er ikke siste gang, nei. Men nå har vi et ganske stort repertoar med julekalendere. Og med NRK Super, har vi mulighet til å sende flere av dem på forskjellige tidspunkter. Vi prøver å finne balansen mellom repriser på kvalitetsserier og nye ting. Å lage en ny julekalender er veldig kostbart, men i 2011 kommer det en helt ny en, lover hun.