RUST DEG TIL STRID: «Nå er det tid for å innta landet. Kallet fra Himmelen lyder til alle. Rust deg til strid. Se dagen er her.» Dette er det muslimene får høre fra sine imamer, skriver Tuftebarten. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
RUST DEG TIL STRID: «Nå er det tid for å innta landet. Kallet fra Himmelen lyder til alle. Rust deg til strid. Se dagen er her.» Dette er det muslimene får høre fra sine imamer, skriver Tuftebarten. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Religiøse krigere og sataniske vers

Da jeg gikk forbi moskeen i gata mi på vei hjem fra jobb denne uken, fant jeg et flyveblad på bakken.

Meninger

All fremmedfrykt er ikke nødvendigvis uttrykk for enøyd rasisme. Det finnes også en legitim bekymring for hva som er i ferd med å skje med landet vårt. Jeg skal være ærlig: Det skremmer meg at det finnes folk som kaller seg religiøse krigere der ute. Det skremmer meg at mennesker er villige til å dø for sin Gud. At de mener nordmenn er vantro som må omvendes.

Dette er folk som passerer oss på gaten, står ved siden av oss på bussen og jobber sammen med oss på arbeidsplassen. På overflaten er de helt ordinære mennesker. Selvfølgelig, sinte menn med lange skjegg er det første man tenker på, men de kan også være vanlige mødre, drosjesjåfører eller skoleelever. Faren for en religiøs krig er noe vi må ta på alvor. Som samfunn må vi passe på hva som foregår i miljøene disse selverklærte religiøse krigerne befinner seg.

Da jeg gikk forbi moskeen i gata mi på vei hjem fra jobb denne uken, fant jeg et flyveblad på bakken. Jeg forstod ikke teksten, men jeg ble likevel så nysgjerrig at jeg spurte en venn av meg som har mellomfag i arabisk om å oversette. Vi ble begge lamslåtte av hva vi fant. Det var rett og slett skremmende lesning.

Første linje lød «alan han alwaqt liaimtilak al'ard. nida' mmin alssama' tabdu fi kl shay'. alssada lak lilqital, mushahadatan alyawm huna.» . Direkte oversatt lyder det: «Nå er det tid for å innta landet. Kallet fra Himmelen lyder til alle. Rust deg til strid. Se dagen er her.» Dette er det muslimene får høre fra sine imamer. Man må kunne spørre seg: hører en slik krigshissende språkbruk hjemme i et fredelig demokrati?

Neste linje lød som følger: «yughsil alddam alnnarwij. wammatan muqaddasatan. alddam alnnaqi. mabniatan ealaa kalimat 'iil.» Eller på norsk: «Et blodvasket Norge. En hellig nasjon. Renset i blodet. Bygd på Guds ord.» Jeg kjenner jeg blir både sint og fortvilet. Her tar vi imot innvandrere med åpne armer og gir dem rause velferdsordninger, og så messer de om å ville vaske vårt fedreland i uskyldige menneskers blod. For å kunne underlegge landet religiøst styre og kvinneundertrykkende sharia-lov?

Den tredje linjen var kanskje den mest gufne: «nahn lm hayatuna aleazizat , nahn ln nadhhab 'iilaa alwafa. ldhlk nuqaddim hayatuna. nahn nuetihim lak waeaqad shay'. 'iilaa alwara'. ealaa murtafaeat sahat almaerakat wasanuqaddim hayatuna». Dette er oversettelsen: «Vi har ikke vårt liv så kjært at vi ikke vil gå i døden. Så vi gir våre liv. Vi gir dem til Deg og holder intet tilbake. På slagmarkens høyder vil vi gi våre liv.» Dette er virkelig skummelt. Når en imam forteller deg igjen og igjen at ditt liv ikke er noe verdt, at det kan ofres i Allahs jihad, vil du til slutt begynne å tro på det. Og er troen sterk nok kan den føre til handlinger. Terrorhandlinger.

For ordens skyld burde jeg kanskje nevne at ingen av sitatene ovenfor stammer fra moskeen i gata mi. De er tatt fra sanger som synges i de kristne menighetene Livets Ord og Oslo Kristne Senter. Men det er ikke poenget. Poenget er at selv den mest fredelige muslim kan være en terrorist. Bø.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook