Ren, ublanda Frp-vare

Ingress

Meninger

Hvis noen i forrige uke trodde at Frp skal holde seg innenfor handlingsregelen, må de tro om igjen nå. Partiet dobler innsatsen i sitt alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Stortingets transportkomité skal i dag legge fram sin innstilling til denne. Den må nødvendigvis bli full av særmerknader fra Frp's side. For partiet foreslår et eventyrlig milliardforbruk. Høyre er til sammenlikning den rene festbrems og mener at bompenger er en god ting. Det gjør ikke Frp som harselerer med de andre partiene: «Frp vil bygge landet, de andre bygger bommer».

De fleste ble overrasket da den rødgrønne regjeringen la fram sin transportplan for bruk av 508 milliarder kroner i perioden 2014 til 2023. Mange trodde opposisjonspartiene ville få trøbbel med å overby den summen. Frp legger kjekt på 455 milliarder kroner. Sammen med regjeringens satsing er beløpet like stort som et helt statsbudsjett og vil årlig kreve 96 milliarder kroner bare til samferdsel.

Problemer? Slett ikke. Statens petroleumsfond utland - også kalt oljefondet - er fullt av penger. Storstilt satsing på vei og bane er ifølge Bård Hoksrud den rene logikk. Frp vil finansiere halvparten av sin ekstrasatsing ved å ta 500 milliarder kroner fra oljefondet og sette det inn på et statlig samferdselsfond. Ved å lage sin egen handlingsplan for dette fondet, blir avkastningen 20 milliarder kroner årlig. De 25,5 milliarder kroner som må til i tillegg, skal tas direkte fra oljefondet, som likevel vokser langt mer enn det. Dessuten har Statistisk sentralbyrå sagt at man kan bruke 45,5 milliarder kroner mer i året uten at det får særlig virkning på renter og prisstigning. Akkurat det Frp foreslår. Simsalabim.

Dette fossefallet av milliarder skal åpenbart lokke velgere tilbake fra Høyre. Der fins det mange å ta av uten at det borgerlige flertallet settes over styr. Rent faglig mener Frp regnestykket lar seg forsvare samfunnsøkonomisk. Raskere transport og færre ulykker på veiene vil spare staten for store utgifter. Frps problem er bare at Høyre - økonomisk sett - er på en annen, nærmest rødgrønn planet. Altså vil ikke Frp i en eventuell regjeringsposisjon få gjennomslag for dette. Dermed vil Frp måtte forsvare mange løftebrudd i åra som kommer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.