VIKTIG JOBB: Renholdere og renholdsledere utfører en usedvanlig viktig jobb, og de fortjener anerkjennelse, respekt og positiv oppmerksomhet, skriver innsender. Foto: Mike Schröder / Argus / Samfoto /NTB Scanpix
VIKTIG JOBB: Renholdere og renholdsledere utfører en usedvanlig viktig jobb, og de fortjener anerkjennelse, respekt og positiv oppmerksomhet, skriver innsender. Foto: Mike Schröder / Argus / Samfoto /NTB ScanpixVis mer

Renhold er ikke en skitten bransje

Det negative inntrykket av renholdsbransjen som gjerne fremstilles i media, stemmer ikke med virkeligheten

Meninger

Artikkelen Vasket svart den 17. juli omtaler en renholder i et av Oslos renholdsfirmaer som ikke har fått utbetalt all rettmessig lønn. Utnytting av arbeidstakere er graverende uansett bransje. Imidlertid reagerer jeg på Georg Schjerven Hansens kategorisering av renhold som en skitten bransje. Slik fremstilling av renholdsbransjen er særdeles uheldig, og det kan ikke stå uimotsagt. Det negative inntrykket av renholdsbransjen som gjerne fremstilles i media, stemmer ikke med virkeligheten. Renhold kan ha råtne egg som alle bransjer, men det bør ikke etterlates et inntrykk av at renhold er spesielt ille. Det fremstår som en urimelig uthenging av en bransje som i stor grad etableres og drives av hardt arbeidende og ambisiøse gründere.

Det er en stadig økende trend at innkjøpere av renholdstjenester utelukkende velger leverandør basert på pris. Samtidig forventes det naturligvis høy kvalitet på tjenestene. Dette medfører at renholdere må være raskere i arbeidsutførelsen, og i mange tilfeller forventes de å skulle rengjøre opp mot 500 kvadrat kontorareal i timen. Medarbeidere som utsettes for et slikt arbeidspress er særlig utsatt for å kunne pådra seg belastningslidelser, ofte med et påfølgende sykefravær. Dette er en stor utfordring både for dem som skal kjøpe renholdstjenester og renholdsleverandørene. Leverandørene settes opp imot hverandre og lar seg presse i håp om nye kontrakter. Flere lykkes, mens andre blir sittende med ulønnsomme kontrakter. Noe som i enkelte tilfeller leder til ukloke innsparingstiltak, som igjen kan bli begynnelsen på slutten for virksomheten.

Både oppdragsgivere og renholdsbedrifter må ta inn over seg at det er grenser for hvor raskt en renholder kan og bør arbeide, og samtidig ha mulighet til å ivareta de kvalitetsmål som foreligger. Aktørene på begge sider av bordet må vise ansvar når det skal inngås renholdsavtaler. Flere moment enn lavest pris må vektlegges, som eksempelvis vurderinger av bedriftenes kvalitetssystem, referanser, miljøfokus og renholdernes fagkompetanse. Renhold er et hardt yrke, og det er absolutt ikke hyggelig for landets renholdsledere og nærmere 100.000 renholdere å måtte lese og høre at de arbeider i en skitten bransje. Dette er en fremstilling som er lite forenlig med virkeligheten og som motarbeider yrkesstoltheten for en stor gruppe. Renholdere og renholdsledere innen private og offentlige virksomheter utfører en usedvanlig viktig jobb, og de fortjener anerkjennelse, respekt og positiv oppmerksomhet. Renhold er ikke en skitten bransje.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook