Repøvelse

Mye kan sies om businessfellesskapet Nilsen, Lind, Fuentes, Holm & Karlsen, men noe fyrtårn av nyskapende eller kunstnerisk vilje skal det ikke beskyldes for å være. Som forretningsidé er Hallelujah-kameratene derimot relativt uangripelig. Det hele har vært så vellykket at vi nå får være vitne til en av de mest ublu kopieringsøvelsene norsk musikkbransje har sett på veldig lenge.

Hallelujah-kameratenes forestående comeback er selvsagt oppskriftsmessig lansert i beste fredagssendetid på tv. Denne gangen med en så ubetalelig dvask og emosjonelt kastrert versjon av U2s «With Or Without You» at den får den småjoviale nachspielkosen på Leonard Cohens «Hallelujah» til å framstå som et mesterstykke av dramatikk og fortolkningskraft.

Når dette så skal omsettes i albumformat, skal det hele – akkurat som forgjengeren – spilles inn live i Oslo Spektrum. Så får vi se om finanskrisa er blitt avblåst innen en ellers potensielt lukrativ julebordsesong.

Om det er mulig å snuse på den stadig mer magiske og uoppnåelige 100 000-grensa i dagens skrale marked er en annen sak. Men ingen beskylder Jan Fredrik Karlsen og hans Playroom-hoff for å mangle kommersielle ambisjoner. Derfor blir nok også konsertrepertoaret som det skal lages plate av i Oslo Spektrum til forveksling lik den din lokale pubs trubadurduo opererer med. Man må for all del ikke la de fire gitargutta utfordre sitt eget suksesskonsept – eller folkedypet – med noe som kunne finne på å ha musikalsk egenverdi.

Nå er ikke det å ta utgangspunkt i en suksessoppskrift nødvendigvis dømt til å ende i popmusikkens skjærsild. For eksempel har flere av de retrosoulsyngende kvinnene i kjølvannet av Amy Winehouse’ formeldannende «Back To Black», oppnådd suksess og heder på egne premisser og med egne vrier på suksessformlene, ikke minst Duffy og Adele.

At noen før eller siden ville hente fram blåpapiret og legge over Robert Plant og Alison Krauss’ Grammy-sveipende americanasuksess «Raising Sand» var også bare et tidsspørsmål. Sara Watkins (27), felespiller i bluegrassgruppa Nickel Creek og noe av en Krauss-protesjé, er nå ute med en selvtitulert debutplate som er produsert av Led Zeppelin-bassist John Paul Jones. Likhetstrekkene er mange og påfallende med «Raising Sand» i uttrykk, repertoarvalg og sjangertilnærming, men Watkins klarer likevel å tråkke opp nye stier i sanden der Plant/Krauss gikk i 2007, på ei plate som har en egenverdi som lett overskygger eventuelle forretningsmessige kalkyler noen måtte ha puslet med på bakrommet.

Og det er mye mer enn man kan si om Hallelujah-kameratenes versjon av «With Or Without You».