Restauranter merkes

Forbrukerrådet vil gi restauranter karakterer på døra som alle kan se.

(Dagbladet.no) Det er inspeksjonene på spisesteder på Oslos vestkant forrige uke som har inspirert Forbrukerrådet til å foreslå en slik merking av restauranter.

Forslaget går ut på å benytte smilefjes som klistres på døra til den enkelte restauranten.

I Danmark er dette systemet allerede tatt i bruk. Etter at restauranten er inspisert, henger inspektørene opp et merke som skal vise hvordan spisestedet kom ut av undersøkelsen. Utestedet får enten et stort eller lite smil, ikke noe smil i det hele tatt, eller et surt fjes. Et surt fjes betyr at restauranten har fått en bot, blitt politianmeldt eller fått inndratt bevillingen.

- På denne måten kan verstingene bli synlige for allmennheten, og folk kan på en lett og forståelig måte få tak i relevant informasjon etter tilsynets kontroller, melder Forbrukerrådet på sine hjemmesider.

Under inspeksjonene i Oslo i forrige uke fant Mattilsynet rottelort, kakerlakker, larver, rot og møkk på flere av restaurantene, som er kjent for å være heller eksklusive. Utestedene YaYa\'s Thai Beach Bungalow, Hos Thea, Fuji Japansk Restaurant & Sushi Bar, Odeon og Mistral ble alle stengt etter inspeksjonen.

- Det må også settes av ressurser til løpende oppfølging av Smiley-ordningen, slik at man kan være sikker på at garantien bak merket også er \'ferskvare\', sier direktør i Forbrukerrådet, Erik Lund-Isaksen.

Uærlige verstinger

Skiltingen skal beskytte forbrukerne, men også gjøre det vanskelig for utestedene å bortforklare hvorfor gjestene møter stengte dører.

Ifølge Forbrukerrådet ble gjestene hos Odeon møtt av skilt der det sto \'stengt på grunn av rehabilitering\', men restauranten ble stengt på grunn av dårlige hygieniske forhold. Thairestauranten Yaya fikk karakteren \'særdeles dårlig\' på renhold, orden og hygiene. Der ble gjestene forklart at restauranten ble stengt \'på grunn av elektrisk feil\'. Naborestauranten Fuji oppgav vannskader som årsak til lukningen, mens Mistral begrunnet stengningen med \'oppussing av kjøkken\'.

- Med en Smiley-merking vil det ikke være mulig for bedriftene å bortforklare grunnlaget for at restauranten ble stengt, forklarer Lund-Isaksen til Forbrukerrådets hjemmesider.

Synderne skal offentliggjøres

Bruk av smile-skilt og offentliggjøring av restaurantenes navn er tillatt, ifølge matloven. Forbrukerrådet ber om at Mattilsynet blir mer offensive og publiserer navnene til restauranter de har stengt på internett. Navnene på restaurantene som ble stengt i forrige uke ble lagt ut på Mattilsynets nettsider og på matportalen.no.

MERKING: Slik ser tegnene ut som danskene bruker når de merker restauranter.
STENGT: Odeon ble stengt forrige uke på grunn av kakerlakker og fluer på kjøkkenet.