Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Restaureringsfantomet (80) vil ha betalt for arbeidet

Krever sin del av inngangsbillettene etter at kirkemaleriet ble en turistattraksjon.

TURISTER: 30 000 skal så langt ha valfartet til den lille spanske byen Borja for å se den berømte fresken. Nå vil amatørkunstneren som ødela det over hundre år gamle jesusmaleriet ha sin del av inntektene turistene genererer. Foto: SCANPIX/AFP PHOTO
TURISTER: 30 000 skal så langt ha valfartet til den lille spanske byen Borja for å se den berømte fresken. Nå vil amatørkunstneren som ødela det over hundre år gamle jesusmaleriet ha sin del av inntektene turistene genererer. Foto: SCANPIX/AFP PHOTO Vis mer

(Dagbladet): Den 80 år gamle amatørkunstneren Cecilia Giménez tok penselen i sin egen hånd da et over hundre år gammelt maleri av Jesus trengte restaurering i en kirke i den spanske landsbyen Borja.

Resultatet - som har fått vittige sjeler til å omdøpe fresken fra Ecce Homo («se dette mennesket») til Ecce Mono («se denne apen») - ble en farsott på nett, trykket i over aviser verden over - og nå er den lille kirken blitt en turistattraksjon, besøkt av 30 000 siden august.

Folk har strømmet på i så store mengder at stiftelsen som eier kirken har besluttet å ta inngangspenger. Dem krever Giménez sin andel av, skriver den spanske avisa El Correo.

Opprørt Sammen med sin familie har hun satt advokater på saken, ifølge avisa. Eierne, som ikke synes 85-åringen har krav på royalties, har dermed måtte engasjere egne jurister.

80-åringen, som bare prøvde å gjøre sitt beste, skal være opprørt over at kirken vil tjene penger på det som har skjedd.

Hun skal selv ha opplevd angstanfall og ha måttet beleire seg i sitt hjem for å slippe unna hordene av nysgjerrige turister.

Veldig hårete Det var fuktskader som gjorde at originalmaleriet av kunstneren Elias Garcia Martinez begynte å flasse av. Det er ikke en spesielt verdifull freske, men har likevel vært høyt skattet av lokalbefolkningen.

Etter at Cecilia Giménez hadde malt på det, liknen det mest «en tegnestift-tegning av en veldig hårete ape i en tunika som ikke passer», som BBC korrespondent formulerte det.

FUKTSKADET: Originalbildet i kirken Santuario de Misericordia var svært forkomment da en av landsbyboerne gikk i gang med å restaurere det. Foto: Scanpix/REUTERS
FUKTSKADET: Originalbildet i kirken Santuario de Misericordia var svært forkomment da en av landsbyboerne gikk i gang med å restaurere det. Foto: Scanpix/REUTERS Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media