Resultatlønn ingen løsning

Ingress

Meninger

NHO-sjef Kristin Skogen Lund har prikket inn toppformen til høysesongen for sin egen medlemsorganisasjon. De siste dagene har hun vært den reneste ildsprute av kontroversielle politiske forslag. Fredag prydet hun forsidene til to store riksaviser. I den ene kritiserte hun kvinner for ikke å være ambisiøse nok til å innta lederposisjoner. I den andre krevde hun 18 milliarder kroner i skattekutt for næringslivet. I går foreslo hun at flinke lærere burde få høyere lønn. I morgen tar hun i mot Norges maktelite til NHOs årskonferanse.

Skogen Lund og hennes medhjelpere har klart å fylle det politiske tomrommet som oppstår den første uka etter nyttår. Årskonferansen er plassert slik med omhu for å komme politikerne i forkjøpet, snakke tydelig der andre mumler og plassere ambisiøse krav på finansministerens bord i god tid før den første budsjettkonferansen finner sted. Noen i NHO-systemet har utvilsomt gjort seg fortjent til en aldri så liten lønnsøkning. For der, om noen steder, bør vi tro at det er resultatene som teller.

Men å overføre denne tenkningen og lønnspraktiseringen til den norske skolen er lettere sagt enn gjort. Den er heller ikke egnet der. Det er en grunn til at den norske skolen i all hovedsak er offentlig. Den skal gi et likeverdig tilbud. Foreldre skal kunne være trygge for at deres barn får like god utdanning, uavhengig av hvor de bor og uavhengig av om læreren har ry på seg for å være «best» og dermed høyere gasjert. I offentlig virksomhet er det hundreårig tradisjon for at lønn fastsettes på en annen måte enn i det private næringsliv. Systemene har svakheter, men det er grunner til at det er slik.

NHO-sjefen har rett i at lønn er et egnet virkemiddel til å rekruttere og beholde gode lærere. Det er først og fremst en sak for kommunene som eier skolene og for regjeringen som setter kommunene i stand til å være en anstendig arbeidsgiver. Dessuten: I alle år har utdanning lønnet seg for lærere. Lektorer er blitt lønnet høyere enn adjunkter, som igjen har høyere lønn enn førskolelærere. Det er systemer som er bygget på objektive kriterier som er akseptert av alle. Det som ikke er blitt akseptert er vilkårlige trynetillegg fastsatt av rektorer som ikke har kompetanse på slikt. Forslaget avvises.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook