Retning i mobbearbeidet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

STATSMINISTER

Bondevik og utdanningsminister Clemet kommenterer 9.11 min kronikk om mobbing i skolen. De påpeker med rette at manifestet mot mobbing handler om mer enn to skoleprogram: Olweus + Zero. Jeg valgte å konsentrere min kritikk om Olweus fordi det har dominert norsk offentlige mening om mobbing de siste år. Men jeg ser jo andre tendenser i Norge: I barnehagen bruker de ledende program en positiv tilnærming og mestringsspråk framfor utilstrekkelighetsspråk, og barnehagelærere er skeptisk til å bruke ordet mobbing. Barneombudet og Elevorganisasjonen gikk nettopp ut og kritiserte at elevene ikke ble nok involvert og ønsket nye program. Lederen i foreldreutvalget for grunnskolen ba om at læreres mobbing av elever blir inkludert i programmene. Utdanningsdirektoratet støtter nå nye program som ikke er ferdigpakket ovenfra, men først bruker tid til at elever og lærere selv definerer problem og løsninger.

Jeg er glad for at Bondevik/Clemet understreker noe av det samme - at andre ord enn mobbing er viktig, at det skal forankres i positiv verditilnærming og at de ønsker å ta mer tak i læreres mobbing. Min kritikk kommer fordi det er håp i regjeringens sterke satsning. I en lengre artikkel i «Skolepsykologi» antyder jeg tre positive virkninger til nå: 1) De skoler som fornektet at mobbing foregikk, kan lettere innrømme at de ikke lykkes 2) Toleransen for overgrep blir senket 3) Voksne tar mer ansvar og samarbeider mer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.