Anmeldelse: MGP 2022

- Retningsløst tullball

Vi har anmeldt de første Melodi Grand Prix-låtene.

COMEBACK: Noen vender tilbake, andre gjør overraskende debuter i Norges største musikkonkurranse. Disse artistene kjemper om å representere Norge i Eurovision 2022. Bilder med tillatelse fra NRK Vis mer

MGP-sirkuset er i gang. Dagbladet anmelder de fem første bidragene, som blir presentert på NRK til helga.

ELSIE BAY: Bak artistnavnet finner vi Elsa Søllesvik. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
ELSIE BAY: Bak artistnavnet finner vi Elsa Søllesvik. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Elsie Bay: «Death of Us» (forhåndskvalifisert til finalen)
Tekst og melodi: Elsa Søllesvik, Jonas Holteberg Jensen og Andreas Stone Johansson

Elsa Søllesvik studerer rettsvitenskap, men ved siden av studiene lager hun sanger som blant annet har blitt brukt i den norske supersuksessen, «Skam», og som intromusikk til den koreanske TV-serien «The Queens House». Elsa er flink, hun. «Death of Us» låter så svært at den kunne meget vel ha vært tonefølge i en James Bond-film. Elsie Bay, som hun kaller seg når hun jobber som artist, har noe av denne mystiske, nordiske klangen som blant andre Emilie Nicolas så fint besitter. «Death of Us» er storslagen ballade-pop som virkelig bruser med fjærboaen. Det er vanskelig å slå seg opp i dette noe overprøvde formatet, men kanskje Elsie har det som skal til?

MIRA CRAIG: Forundrer mer enn begeistrer. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
MIRA CRAIG: Forundrer mer enn begeistrer. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Mira Craig: «We Still Here»
Tekst og melodi: Mira Craig og Bård Berg

«We’re still here, have no fear - na-na-na-na», synger Mira Craig med sin karakteristiske dype røst til et bakteppe av karibiske rytmer, synthblåsere og knatrende elektronika. Det handler om å finne kjemien og at kjærligheten skal seire. «We Still Here» er et fargesprakende nummer, ingen tvil om det, men samtidig er den karakteristiske vokalakrobatikken til Craig et element som i de fleste tilfeller er mer egnet til å forundre enn å begeistre. Spørsmålet er om låta er eksentrisk nok til å vekke oppsikt, eller om den faller mellom de mange sjangerstolene. Det vil opptredenen på lørdag vise. Enn så lenge heller jeg mot det siste.

FRODE VASSEL: Mann med stor stemme. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
FRODE VASSEL: Mann med stor stemme. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Frode Vassel: «Black Flowers»
Tekst og melodi: Frode Vassel, Benjamin Larsen, Niklas Rosström og Celine Alette Pedersen Breivoll

At Frode Vassel har en stor stemme, er det ingen tvil om. Det har han bevist både i The Voice og sine mange samarbeid med profilerte artister. Sangen han bidrar med her viser nettopp det, at han kan synge. Men låten han bidrar med kjennes hakket for datert for sitt eget beste. Det handler om storslagen synthpop skrevet med store bokstaver og velprøvde løsninger. Refrenget sitter brukbart, men i det store og det hele kjennes «Black Flowers» for klisjétung på en lite anvendelig måte.

TROLLFEST: Haraball og sirkus. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
TROLLFEST: Haraball og sirkus. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Trollfest: «Dance Like a Pink Flamingo»
Tekst og melodi: Eirik Renton og Jostein Austvik

Så var det rølpe-metal-kollektivet Trollfest sin tur til å entre MGP-manesjen. De leverer som alltid en sjangeroverskridende smørje av metal, balkansk folk, dance og tøys. Det skal ikke stå på klovneriet i alle fall. Om det er haraball og sirkus man er ute etter, så er man for så vidt på riktig sted, men i det store og det hele er dette retningsløst tullball som har lite for seg utover det å forene sjangrer som strengt tatt ikke trenger å forenes. Trollfest skal ha for å ta seg selv lite seriøst da. Det er da i det minste noe.

ELINE NOELIA: En kandidat som kan hevde seg. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
ELINE NOELIA: En kandidat som kan hevde seg. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Eline Noelia: «Ecstasy»
Tekst og melodi: Eline Noelia Myreng, Audun Agnar Guldbrandsen og Tea Megaard

22 år gamle Eline fra Tønsberg er dette heatets yngste deltaker. Fra tidligere har hun blant annet gitt ut barnealbum og livnært seg som event-sanger. «Ecstasy» er et resultat av samarbeidet med produsent Audun Agnar Guldbrandsen. Det handler om relativt kontemporær pop som ikke kaster bort tid før den kommer til refrenget. Eline har en formålstjenlig og særpreget stemme som virkelig kler det duvende synth-underlaget. Om låta ikke er oppsiktsvekkende original, så er den i alle fall en kandidat som kan hevde seg.