Retorikk og pøbelstreker

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FØR KAMPEN MOT LYN

26. juli annonserte Vålerenga-direktør Kjetil Siem med stolthet at jo, han hatet Lyn. En presumptivt ansvarlig person i en presumptivt ansvarlig posisjon gjør altså dette. Han demonstrerer et forbausende sløvt forhold til språket. Det skal nok være lekent ment, men å 'hate' er ikke noe harmløst verb - tvert imot bærer det på ganske destruktive hensikter.

Den som bare vil bli oppfattet ut fra sin egen, private meningskodeks, har oppgitt språket som et fellesverktøy. Barn og ungdom er i en utprøvningsfase og kjenner ikke alltid konsekvensene av språkbruken sin - i alvorlige fall kan språklig ubetenksomhet føre over i rettssapparatet. Når voksne mennesker i offentlig sammenheng og formodentlig helt edru tilstand utviser den sammen mangel på språklig dømmekraft, har jeg bare én diagnose å stille; vedkommende er i ferd med å oppgi seg selv som kulturmenneske.

La oss se litt på ordet 'hate'. I ordbøkene er det forbundet med hevngjerrighet, gjerne med ønske om fysisk å skade den som hatet er rettet mot. I et vanlig hverdagsbilde er dette ganske alvorlige forhold og fører lett over i det uopprettelige. Vanligvis vedkjenner vi oss ikke lenger hat-instinkter; i psykologiens og empatiens tidsalder vil vi gjerne forstå bevveggrunner på begge sider. Erklært hat tillegger vi gjerne et tusen år gammelt nordisk ættesamfunn eller samfunn i dagens verden som vi gjerne stempler som middelalderske.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer