VALGET ER DITT:  Forskningsbibliotekarene Siv Frøydis Berg (t.v.) og Michelle Tisdel, ved Nasjonalbiblioteket, står bak utstillingen «Til urnene!» som viser hvordan norske partier i mellomkrigstida brukte det norske alfabetets hardeste vokaler og konsonanter til å selge sitt budskap. Foto: Tom Stalsberg
VALGET ER DITT: Forskningsbibliotekarene Siv Frøydis Berg (t.v.) og Michelle Tisdel, ved Nasjonalbiblioteket, står bak utstillingen «Til urnene!» som viser hvordan norske partier i mellomkrigstida brukte det norske alfabetets hardeste vokaler og konsonanter til å selge sitt budskap. Foto: Tom StalsbergVis mer

Retorikken ut til folket

Valget er som regel ditt, men hva med retorikken og slagordene?

Kommentar

«Stem Venstre for frihet mot diktaturet» var partiets slagord i 1936, mens Arbeiderpartiets løsning var «Vårt løsen er arbeid og trygge kår for alle». Høyre slo i 1935 til med «Retning Höire. Meld dem inn i Höire».

I motsetning til nå var også Nasjonal Samling aggressive med «Bryt lenkene. Stem NS».

Ved Bislett var det i går ingen som presset de gamle rundetidene ned, men ved bussholdeplassen hang det en plakat - med et bilde av ordfører Fabian Stang - og teksten «Vil du unngå eiendomsskatt, stem Høyre».

Skatt er som kjent en historisk valgkampsak for Høyre, fordi hvis du søker i partiets arkiver vil du finne at de også i mellomkrigstida ville ha et lettere skattetrykk. Dette og mer til får du innsikt i om du svinger innom «Til urnene! Lokalvalg i mellomkrigstidas Oslo», en fin liten utstilling som i disse dager kan beskues ved Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Utstillingen viser hvordan partiene da som nå presenterte seg og sine saker gjennom programmer, valglister, reklamemateriell og annonser. Det særegne nye var valgfilmer og plakater med kraftfulle slagord og symboltunge bilder, forteller de to som står bak utvalget, forskningsbibliotekarene Siv Frøydis Berg og Michelle Tisdel.

Førstkommende lørdag vil også professor i sammenlignende politikk, Frank Aarebrot, snakke om norsk valgpropaganda der han blant annet vil komme inn på hvordan de forskjellige partienes slagord og kampanjer retter seg også mot verdier og følelser. Han vil også ta for seg hvor grensen går mellom valgkamp og propaganda.

Siv Frøydis Berg og Michelle Tisdel sier videre at nasjonalbiblioteket sitter på et rikt utvalg materiell fra det de kaller «gullalderen» for politisk retorikk, slagord og plakatbruk.

Noe å tenke på før stortingsvalget om et par år og da kanskje med en ambulerende stormønstring ved alle landets biblioteker, dette for nasjonens unge, gamle, sjuke og eldre pluss snobber og slusker.

Finner vi noen fellestrekk fra mellomkrigstida til dagens kokos samfunn? Ikke annet enn av Norge og Europa da som nå var preget av økonomiske kriser, arbeidsløshet, sterke sosiale og politiske motsetninger.

Nede på Karl Johan burde forresten én med arkitektonisk kompetanse foreta en vurdering av de politiske partienes valgboder som spenner fra Senterpartiets søte campingvogn til partiet Rødts trebunkers, bygget av svillerester, og Miljøpartiet de Grønnes trillevogn - som nok er laget på sløyden.

Da gjenstår det å nevne at i 1937 gikk 82,9 prosent av Oslos borgere til urnene. Dette burde spore alle til å komme seg ut av sofaen laget av tacolomper.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook