Reven i hønsegården

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den såkalte kulturradikalismen, som for øyeblikket ikke står høyt i kurs, har sitt utspring i tida rundt det moderne gjennombrudd, med jøden og kritikeren Georg Brandes som gallionsfigur, men med klare forbindelseslinjer til Norge og Sverige. På slutten av attenhundretallet var åndslivet utpreget fellesnordisk, og de kulene som Ibsen, Bjørnson og Strindberg støpte, ble ofte avfyrt fra Gyldendals forlag i Klareboderne i København. Den store frigjøringskampen fortsatte med hjelp fra skikkelser som Alexander Kielland og Jonas Lie, mens Sverige kunne mønstre Hjalmar Söderberg og Pär Lagerqvist, som senere ble avløst av Vilhelm Moberg og i Norge av Per Krohg, Sigurd Hoel og Johan Borgen, alle sammen antifascister som saktens kunne være enige med den danske arkitekten og forfatteren Poul Henningsen om at det malersvennen kalte kultur, i virkeligheten var det motsatte og burde bekjempes med nebb og klør.

Sent i livet sa Georg Brandes til sin unge væpner og kampfelle, Poul Henningsen: «Det forferdelige ved Dem er at De alltid har rett!» Komplimenten var velment, men rommet også en skjult utfordring, for det er ingen tvil om at en del av forakten for og motstanden mot kulturradikalismen er å finne i det som mange oppfatter som dens provoserende skråsikkerhet. For de aller fleste er det ikke bon ton å gå så rett på sak som kulturradikalismen opp gjennom tidene har gjort, og det attpå til både ertende og med godt humør. Frekkheten, som i Danmark hadde en klar københavneraksent, ble oppfattet som aristokratisk eller rett og slett hoven, og da den ofte gikk ut over grunnfestede og i manges øyne evige verdier, ble forargelsen og vreden mange ganger stor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer