Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Paul Celan, Etterlatt

Revolusjonerte mordernes eget språk

Paul Celans foreldre døde under jødeutryddelsene i Romania. Selv ble han verdenskjent for sine dikt på tysk.

POETER I BUCURESTI: Paul Celan (t.v.) sammen med venn og kollega Petre Solomon i Bucuresti i 1947. Foto: WIKIMEDIA COMMONS
POETER I BUCURESTI: Paul Celan (t.v.) sammen med venn og kollega Petre Solomon i Bucuresti i 1947. Foto: WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

«Etterlatt. Dikt og prosa i utvalg ved Øyvind Berg»

Paul Celan

6 1 6
«En viktig innføring i modernistisk grunnlagsproblematikk.»
Se alle anmeldelser

Det er hundre år siden den tysktalende, jødisk-rumenske poeten Paul Celan ble født. Det er også 50 år siden han ble funnet druknet i Seinen utenfor Paris, noe man antar var et selvmord. Celan oppnådde et stort ry mens han levde, ryet har bare vokst siden og han regnes i dag som Europas viktigste lyriker etter andre verdenskrig.

Stort sett alt han skrev er på en eller annen måte relatert til Holocaust, man finner klangbunn for massemordene spredt utover alle diktsamlingene.

Celans foreldre døde under jødeutryddelsene i Romania - han unnslapp så vidt, og utvandret etter krigen til Frankrike, der han ble boende resten av livet. Samtidig valgte han å skrive på tysk, på mordernes eget språk.

Revolusjonerte språket

Han revolusjonerte også det poetiske språket, skapte såkalte neologismer, nyord, brakk også setninger ned, vendte om på dem, søkte hele tiden radikale uttrykk og løsninger, ikke for eksperimentets skyld, men fordi det var både kunstnerisk og menneskelig nødvendig for ham, en jøde som hadde overlevd Hitlers rabiate antisemittisme.

Celans poesi er krevende, han skriver med en voldsom konsentrasjon og virker ofte kryptisk, særlig for førstegangslesere. Men det fins hjelp, det er skrevet store mengder analyser, studier og artikler om forfatterskapet hans.

Særlig diktet Dødsfuge (Todesfuge) er kjent, skrevet på slutten av krigen. Fuga er italiensk for flukt, det er også en genre innen klassisk musikk, brukt mye av blant annet Bach. Fugen henspiller på jødenens historiske flukt på tvers av landegrenser over hele Europa, døden peker på nazismens massemord av jøder. Diktet er også et slags personlig profeti for Celan som flyktning, han levde resten av livet utenfor Romania, men aldri i et tyskspråklig land.

Paul Celan, passfoto fra 1939. Foto: WIKIMEDIA COMMONS
Paul Celan, passfoto fra 1939. Foto: WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Han regnes likevel som den store fornyeren av tysk poesi, og man ser hvorfor. Diktene som ble skrevet utover 1950 – og 60-tallet blir stadig kortere, knappere, ofte nærmest ugjennomtrengelige. Likevel har de en helt særegen framdrift og billedbruk som lokker motvillige og til og med negativt innstilte lesere med seg. Et av de mer tilgjengelige diktene viser dette godt: EN STØVELFULL hjerne/stilt ut i regnet://det blir gått opp siden, med kjempeskritt/langt utover grensene/de drar for oss.

Førti års arbeid

Celan var også språkmektig, og en høyt merittert gjendikter av europeisk litteratur til tysk. Det samme gjelder for Øyvind Berg. Han har gjort mange viktige gjendiktinger, men oversettelsene av Celan strekker seg over nesten førti år. I 1983 kom boken «Språkgitter», og i 1996 et større utvalg, «Etterlatt», som nå kommer i revidert utgave i forbindelse med Celans hundreårsjubileum.

Bergs langvarige innsats har gitt norske lesere en viktig innføring i modernistisk grunnlagsproblematikk, som for Celans del dreide seg om å skrive og dikte på tysk, på mordernes eget språk.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!