Ricochets er tilbake - med hjelp av kjærlighet

De ble hypet til stjernene, ga ut debuten «Slo-Mo Suicide» og leverte skandaler på scenen. Så ble det bråstopp. Lørdag spiller et gjenforent Ricochets på Øyafestivalen.

- Jeg fikk skrivekløa tilbake og skrev vel en 15 låter i løpet av halvannen måned, sier Ricochets-vokalist Trond Andreassen til Dagbladet.

Inspirasjonen fant han i et velkjent område for rockere.

- Du må finne noe å skrive om. Jeg fant den i kjærligheten, eller kjærlighet-skråstrek-kjærlighetssorg.

Med masse låter på papiret ringte Andreassen eks-Ricochet Alexander Kloster-Jensen. Sammen fant de ut at de trengte gammelkollegaen Knut Olsen. Svenn Poppe og Morgan Kilronan erstattet Kjetil Hansen og Ole Bjerkebakke. Ricochets var igjen et faktum.

Bråstopp

Fredrikstad-bandet skapte furore da de entret scenen mot slutten av 90-tallet. En bråte med nær klassiske opptredener fikk anmelderne til å rope på platekontrakt. Etter hektisk studioarbeid kom resultatet - debuten «Slo-Mo Suicide». Så skulle Europa til pers.

- Vi kom helt til København. Da var det slutt, sier gitarist Kloster-Jensen.

De var utbrente, desillusjonerte og uenige innad om veien videre musikalsk. Gutta hadde også en egen evne til å skape skandaleoppslag i pressen. Fyllekuler og annet rockeræl sto på dagsordenen.

- Det plaget oss en del på slutten. Det var en del historier hvor vi ikke kjente oss igjen. Vi følte vel at det ikke handlet om musikken lenger. Folk ville ha oss til være rock\'n\'roll-fuck-ups, sier Andreassen.

Som ekstremsport

Men rocken trenger Ricochets, skal vi tro gutta.

- Vi er lei av energijaget i rocken. Å spille i band er blitt som rafting i Sjoa, reine ekstremsporten, sier Andreassen.

Øya-publikummet får høre mange nye låter, og gutta lover et nytt Ricochets.

- Det er mer soul og blues, litt enklere og mer musikalsk. Vi har et par låter som Ricochets aldri ville spilt for noen år siden, sier Kloster-Jensen.

NY START: Ricochets lover ny plate til neste år. Bak fra venstre: Svenn Poppe, Trond Andreassen, Morgan Kilronan og Knut Olsen. Foran: Alexander Kloster-Jensen.