KAN BLI DYRERE: Å fly. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
KAN BLI DYRERE: Å fly. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Riktig at flypassasjerene tar klimaregning

Skal luftfarten være bærekraftig og tilgjengelig også i en verden som kutter klimagassutslipp, må krav om innblandingen av avansert biodrivstoff komme nå.

Leder

Fra og med 1. januar neste år skal enten én prosent av drivstoffet være biodrivstoff som tilfredsstiller bærekraftskriteriene eller en halv prosent avansert biodrivstoff. Der varslet klima- og miljøminister Ola Elvestuen overfor NRK i går.

Svaret på hvilken modell får vi når regjeringen legger fram sitt statsbudsjett neste mandag.

Krav om innblanding av biodrivstoff er allerede i kraft for veitrafikken. I inneværende år er kravet ti prosent for biodrivstoff totalt, mens avansert biodrivstoff må utgjøre minst 1,75 prosent av drivstoffmiksen. At også luftfarten får et slikt krav, nå som teknologien er på plass, er på tide.

Det gjelder ikke minst fordi biodrivstoff spiller en så viktig rolle i å gjøre luftfarten mer bærekraftig. I motsetning for veitrafikken, så er bruk av biodrivstoff den eneste farbare veien mot lavere utslipp fra luftfarten på kort sikt. Selv om det skjer utvikling innen elfly, er en el-basert luftfart fortsatt i det blå.

Det avanserte biodrivstoffet skiller seg fra det kontroversielle konvensjonelle biodrivstoffet ved at det baserer seg på rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk. Istedenfor at biodrivstoffet utvinnes for biodrivstoffets skyld, utnyttes restprodukter.

Det betyr at landbruksareal ikke låses og at skog ikke hogges for å utvinne drivstoffet. Der konvensjonelt biodrivstoff i verste fall kan føre til økte globale utslipp, selv det som oppfyller bærekraftskriteriene, er risikoen minimal for avansert biodrivstoff.

Som Regnskogfondet skriver i sitt høringssvar om spørsmålet, vil krav om avansert biodrivstoff «i praksis utelukke palmeolje» og være et «godt klimatiltak som også vil fremme produksjon av avansert, bærekraftig biodrivstoff».

Det bør derfor også være opplagt for regjeringen å velge løsningen hvor det settes krav til 0,5 prosent avansert biodrivstoff. Ønsker man et én prosent-krav, bør kravet være én prosent avansert biodrivstoff.

Satsingen vil, uansett modell, trolig koste forbrukerne. Bærekraftig biodrivstoff er dyrt, dyrere enn konvensjonelt drivstoff. Det er en regning flypassasjerene bør ta.

Kostnaden skyldes nettopp at det er en næring i startgropa. Økt og forutsigbar etterspørsel vil kunne bidra til mer effektiv produksjon og lavere priser på sikt. Det er nettopp det luftfarten trenger, skal den være bærekraftig og tilgjengelig også i en verden som kutter klimagassutslipp.