Det har vært skrevet mye om høyhastighetsbaner og InterCity-triangel de siste åra. Alle er enige om at tog er bra. De fleste er enige om at togstrekningene i pendleravstand til Oslo er de viktigste og mulige å realisere i løpet av overskuelig framtid. Det vil knytte beboere i den folkerike østlandsregionen tettere sammen. Det vil gi vekstimpulser til innlandet, og til de mange tettstedene nedover Oslofjordens begge sider, samtidig som det vil avlaste Oslo for en del av bolig- og tomtepress.
Men triangelet mellom Lillehammer, Skien og Halden oppfyller ikke min gamle drøm: Et tog som bringer meg fra Oslo til min barndoms by Hønefoss på en halv time. Som gammel ringeriking har jeg hørt om planene bestandig. De er så gamle at bonden som leier ut hyttetomt til meg i Åsa alt for nesten 50 år siden skrev i festekontrakten at han kunne komme til å skru opp festeavgiften dersom Ringeriksbanen ble en realitet. For da ville tomteverdiene i distriktet utvilsomt stige. Nå vil han å skru opp prisene uten noen bane som helst, men det er en annen sak.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger