Risikerer millionsmell

TV2-sjef Kåre Valebrokk kan tape mer enn hundre millioner kroner årlig i reklameinntekter. Konkurransetilsynet vurderer å forby tv-kanalen å tvinge annonsørene til å bruke alle pengene sine på å reklamere på TV2.

De kommersielle tv-stasjonene TV2, TVNorge og TV3 kjemper årlig om drøyt to milliarder reklamekroner. Det er ikke nok til å holde liv i alle, og Konkurransetilsynet er blitt koblet inn for å avgjøre bikkjeslagsmålet.

I går kom meldingen TV2 fryktet: Konkurransetilsynet varsler at de nå vil vurdere å forby den største kommersielle tv-kanalen å binde annonsørene opp i såkalte andels- og 100-prosent-avtaler.

Tilsynet mener slike rabatter «kan begrense konkurransen og bidra til å drive konkurrenter ut av markedet».

Belønner

TV2-sjef Kåre Valebrokk har i lang tid belønnet lojale annonsører, som setter hele eller store deler av tv-reklamebudsjettet sitt hos ham. Belønningen er ikke bare en svært gunstig rabatt, men også spesialbehandling i form av gratis reklameblokker i de periodene TV2 har ledig reklameplass.

TVNorge og TV3, som brakte saken inn til tilsynet, mener TV2 snyter dem for mellom 220 og 250 millioner kroner årlig.

Boomerang

TV2 sitter ironisk nok på begge sider av bordet i denne saken, siden kanalen eier nesten halvparten av TVNorge. Konserndirektør Øivind Johannessen i TV2 og styremedlem i TVNorge sier at de nå skal vurdere om de skal komme med innsigelser overfor vedtaket. TV2 har frist til 13. mai.

- Et inngrep vil utvilsomt ha en betydning for oss, sier Johannessen.

Selv om TV2 har to tredjedeler av tv-reklamemarkedet, mener Johannessen at TVNorge og TV3 bør reguleres likt.

- Jeg forutsetter at når det kommer slike bestemmelser fra Konkurransetilsynet, så er disse ikke bare gyldige overfor TV2 - men i hele markedet, sier Johannessen.

Salgs- og markedsdirektør Helge Flemmen i TVNorge forteller at de er glade for at tilsynet griper inn overfor TV2.

- For oss ser det også ut som tilsynet har gjort et grundig arbeid i denne saken. De har også satt søkelyset på det faktum at eventuell misbruk av markedsmakt gjør det vanskeligere for konkurrerende kanaler å satse på nye programkonsepter, sier Flemmen.