UTSMYKNING: Noen av de mange tegningene i Tronsmo bokhandel i Oslo. Disse kan gå tapt dersom bygget rives. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
UTSMYKNING: Noen av de mange tegningene i Tronsmo bokhandel i Oslo. Disse kan gå tapt dersom bygget rives. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Riving truer originale tegninger på Tronsmo

- I verste fall får jeg sage dem ned.

(Dagbladet): Siden slutten av 90-tallet har tegninger av nasjonale og internasjonale serietegnere prydet veggene i Tronsmos lokaler.

Nylig ble det kjent at bokhandelen må finne et nytt tilholdssted i løpet av sommeren. Det truer et titalls originale tegninger som er malt og tegnet rett på veggen.

- Tanken var at det skulle være en kul måte å huske tegnerne som har vært her, sier Terje Thorsen til Dagbladet, om hvordan veggutsmykningen ble til.

Av kjente tegnere som har prydet veggene nevner han tegnere som Neil Gaiman, Don Rosa og Jeff Smith internasjonalt, og de norske tegnerne Knut Nærum, Lise Myhre, Frode Øverli, Lars Fiske og Steffen Kvernland.

Fyller all ledig veggplass Tegningene er plassert på all ledig veggplass som finnes i Tronsmos tegneserieavdeling. Og det er så mange av dem at Thorsen ikke får talt dem på stående fot.

- Det er langt flere enn ti, men ikke så mange som hundre. Vi har til og med Bendik Kaltenborn-originaler i taket, og håndtegnede fresker av Flu Hartberg, sier han.

Thorsen har ingen plan for hva han skal gjøre med tegningene dersom bygget rives, men understreker at han vil gjøre alt han kan for å få tatt vare på dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det forutsetter at vi har et sted å gjøre av dem. I verste fall får jeg sage dem ned og ta dem med hjem, sier Thorsen, som har drevet Tronsmos tegneserieavdeling de siste 20 årene.  

Større kulturell verdi Gunnar Krogh-Hansen er kunstekspert ved Blomqvist kunsthandel. Han har ikke sett de aktuelle tegningene, men mener de har en kommersiell verdi dersom de er mulig å omsette. Men det har sine begrensninger.

- Det kommer an på hvordan veggen er, og om det er mulig å ta de ned. En annen ting er om tegnerne fremdeles lever, og om de har mulighet til å tegne tegningene på nytt et annet sted. Det er noen usikre momenter, så det blir vanskelig å si akkurat hva de er verdt i penger, sier Krog-Hansen til Dagbladet.

Han påpeker at den største verdien er helheten med stedet de er laget og butikken de er i.

- Sånn sett har de nok en større kulturell verdi, enn en kommersiell verdi, og de er helt sikkert mulig å omsette i penger, sier kunsteksperten.

- Er tegningene like verdifulle dersom de fjernes fra stedet de opprinnelig ble laget?

- Den kommersielle verdien tror jeg ikke de vil miste, snarere tvertimot, da er de jo mulig å omsette. Men den kulturhistoriske verdien vil bli betraktelig forringet.

Dokumenterer norsk tegneserie Kunsthistoriker Øystein Sjåstad er ikke i tvil om at tegningene er uvurderlige. Han mener de er viktige «dokument» på norsk tegneserie siden 90-tallet.

- Men om verdien forsvarer vern er jeg usikker på, sier Sjåstad til Dagbladet, og fortsetter:

- Dette er for det meste kjapt utførte skisser med signatur. Og alle tegnerne lever så vidt jeg vet, så de fleste tegningene er ikke unike på samme måte som dekorasjonen i Y-blokka for eksempel er.

Kommunikasjonsrådgiver i Entra, Ina Helen Østby, er kjent med utsmykningen på veggene hos Tronsmo.  

- På generelt grunnlag er vi i Entra opptatt av å ta vare på det som bør tas vare på av utsmykning i alle våre bygg. I den grad det er noe her som Tronsmo ønsker å ha med seg, eller som man på annen måte vurderer at bør og kan tas vare på, så må vi se på løsninger for det. Naturlig nok i samarbeid med Tronsmo, sier Østby til Dagbladet.