Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Den brutale rivingen av Moss:

Rivningstoget som raser gjennom Norge

Slik ble Moss en kvikkleire-ørken.

FØR OG ETTER: Slik ble Nyqvistbyen i Moss jevnet med jorda. Video: TB Inspiration/Trond Bergfald Vis mer
Kommentar

Da de planla den nye jernbanestasjonen i Moss i 1993, skulle det koste litt over en milliard kroner, og bare føre til rivning av 20 hus i Moss sentrum.

26 år seinere har prislappen steget til omtrent 9,5 milliarder kroner, og man har jevnet Moss' eldste bydel med over 120 bygninger med jorda. Det som før het Nyqvistbyen har blitt en ørken.

«Dette var hus med mange minner. Flotte trehus med historie og lokalt preg. Som dessverre forfalt grunnet nedtellingen til deres død», som en mossing skriver til meg.

RIVNINGSTOGET: Illustrasjon: Finn Graff
RIVNINGSTOGET: Illustrasjon: Finn Graff Vis mer

DET SPESIELLE MED saken var at Bane Nor og lokalpolitikerne tviholdt på en utdatert plan. I en ny masteroppgave skrevet av Benjamin Borch, beskrives det hvordan man allerede i 1993 låste seg fast til en plan om å legge jernbanen ned til Moss havn på grunn av industrien i byen.

Men da det hadde gått 25 år hadde industrien forsvunnet.

Og da hadde også premisset forandret seg: Grunnforholdene var langt mer krevende enn tidligere antatt og jernbanen måtte legges i tunnel i et område som besto av kvikkleire og løsmasse. Dermed ville utbyggingen føre til en utslettelse av Moss' eldste bydel, Nyqvistbyen.

DETTE BETYDDE at det offentlige kom til å bruke 9,25 milliarder kroner på 10,2 kilometer jernbane – eller en pris på 900 000 krone per meter, ifølge Nettavisen.

Med en sånn satsing, så ville man trodd at lokalbefolkningen jublet. Men igjen står rasende innbyggere, som har blitt fordrevet fra barndomshjemmene sine. Noen har bodd der i flere generasjoner.

Og siden jernbaneplanene ville presse veiprosjektet inn i en tunnel, ville riksvei 10 bli dobbelt så dyrt som tidligere antatt, fra 2,7 milliarder til 5,2 milliarder kroner.

MEN BANE NOR ville ikke legge om planene. For nå var innsatsen forhøyet, med blant annet planer om en egen Barcode-bebyggelse i Moss, den såkalte «Sjøsiden». Og rivnings-toget hadde allerede begynt å rulle.

Lokalt har innbyggere kjempet, med en egen Facebook-side, fakkeltog, et helt nytt parti som heter Ny Kurs, og alternative utredninger.

Blant annet har aktivister foreslått å flytte jernbanen noen kilometer, noe som ville kostet 3,5 milliarder mindre, ifølge alternative utredninger.

Men verken politikerne eller Bane Nor har latt seg rikke, og nye beregninger har prellet av som vann på gåsa.

«NÅR MAN SKAL rulle ut et infrastrukturprosjektet til milliarder, så er det klart noen egg blir knust og at det blir protester mot det», som ordfører Tage Pettersen (H) sa til Aftenposten i 2018.

Politikerne var livredde for at en eventuell utsettelse ville skyve Moss bakerst i bevilgningskøen, og at jernbaneplanene dermed ville bli utsatt enda en gang til. Derfor har de presset gjennom planene, koste hva det koste vil, skriver Borch i masteroppgaven.

«Det har tidvis vært rå maktmisbruk. De som har forsøkt seg på å komme med innspill er enten blitt forsøkt latterliggjort, om det ikke lyktes, så kommer brutaliteten», sier en tidligere politiker til Borch, som har intervjuet lokale politikere, innbyggere og Bane Nor selv.

«Hvis noen skulle spørre meg om jeg vil være med en gang til, så skal jeg i hvert fall be om å få en time hos psykiater først», sier politikeren.

MASTEROPPGAVEN VISER det demokratiske underskuddet i prosessen.

Masterstudenten Borch peker på at medvirkning fra lokale innbyggere har blitt brukt som «et maktutøvende verktøy» for å legitimere rivningen, i stedet for at innbyggerne ble gitt noen reell mulighet for påvirkning.

Nå ruller rivningstoget videre. Bane Nor planlegger nå «Barcode» i flere norske byer.

NRK har tidligere gjort beregninger som viser at Bane Nor Eiendom har konkrete byggeprosjekter på rundt 1,5 millioner kvadratmeter i et tjuetalls norske byer og tettsteder. I Hamar er det planer om en helt ny skyline mot Mjøsa.

I SKIEN vil Bane Nor skape en helt ny bydel langs elvebredden, og i Drammen står Bane Nor for utviklingen av en hel ny bydel i deres gamle verkstedlokaler på Sundland.

I tillegg har Bane Nor Eiendom store utbyggingsplaner ved sjøkanten i Trondheim, Stavanger, Sandnes, Fredrikstad og Holmestrand. Alt for å finansiere ny utbygging av jernbane i Norge.

LA OSS HÅPE på litt mindre «rå maktmisbruk» denne gangen.

I Oslo er savnet stort etter at de rev flere sentrumsbydeler, som Vika, Vaterland og Smalgangen på Grønland.

Og i dag må vi reise til Norsk Folkemuseum for å se den gamle trehusbebyggelsen som lå på Enerhaugen.

Slike sår har en tendens til å gjøre mer vondt med tida. Spør folk i Ålesund om hva de helst ville hatt: Fuglefjellet med Rønneberg-villaen eller det nye rådhuset.

Nå ser det ut som Moss har fått et slikt sår.