Anmeldelse Film «Tomb Raider»

Roar Uthaug har laget en smart, kjapp «Tomb Raider»

Men filmen hadde det i seg å bli noe mer.

EVENTYR: Svenske Alicia Vikander spiller hovedrollen som Lara Croft i den nye Tomb Raider-filmen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Et av de beste trekkene ved den nye «Tomb Raider»-filmen, kompetent regissert av norske Roar Uthaug, er at Lara Croft ikke er uovervinnelig eller overmenneskelig.

Den fornemme gravrøveren (som vel er hva hun egentlig er), som ble kjent gjennom «Tomb Raider»-spillene, prøver løsninger som ikke fungerer og må ombestemme seg, hun lar seg iblant lure. Hun er redd og tvilende, hun hyler av smerte når hun går utfor den skrenten eller tas av den bølgen. Det er en jordnærhet i denne tilnærmingen som virker forfriskende.

Flau datter

Like overbevisende er håndteringen av den faktiske intrigen, også kjent som påskuddet for all slåssingen og hylingen. Lara Croft (Alicia Vikander) er kickboksende tomboy og sykkelbud i London med et ikke ubetydelig farskompleks. Pappa Richard (Dominic West), den steinrike arkeologen og aristokraten, forsvant for syv år siden under en ekspedisjon til en øy utenfor Japan, og Lara har ikke overtatt formuen fordi hun nekter å godta at han er død.

Det er med andre ord bare et spørsmål om tid før Lara selv løser en etterlatt rebus og selv er i hælene på faren, som selv ville hindre en kriminell organisasjon i å få tilgang til overnaturlige krefter. Dette høres ut som et dovent oppspark til et sedvanlig slag mot et tårnende CGI-skrømt. Men historien tar en fin og mer «realistisk» vending — det ordet må settes i gåseøyne i en sådan film — og Laras reaksjoner på farens haranger om hekser og forbannelser kan minne om et hvert voksent barns småbeskjemmede sideblikk når en forelder begynner å messe i vei om noe bare de er opptatt av.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.